luni, 20 mai 2013
Un sihastru, care venea în cetate o dată pe an, înaintă şi spuse Profetului:
„Vorbeşte-ne despre Plăcere.”
Şi el răspunse, zicând:
„Plăcerea e un cânt de libertate,
Însă nu-i libertatea,
Ea este înflorirea dorinţelor,
Dar nu-i încă fructul acestora,
Este o adâncime chemând către o înălţime,
Dar nu-i abisul şi nici vârful dorit,
Ea este prizonierul care-şi ia zborul,
Dar încă nu-i spaţiul care să-l învăluie.
Da, într-adevăr, plăcerea este un cânt de libertate.
Şi cu simţire aş dori să vi-l cânt din toată inima. Nu aş voi, însă, nicicum să vă pierdeţi inimile în cântul acesta.
Printre tinerii voştri, unii caută plăcerea ca şi când aceasta ar fi totul şi de aceea sunt judecaţi şi pedepsiţi.
În ceea ce mă priveşte, nu i-aş judeca şi nu i-aş pedepsi, vreau doar să-i văd căutând,
Fiindcă ei vor găsi plăcerea, dar nu numai atât.
Şapte sunt surorile acesteia, iar cea mai mică dintre ele este mai frumoasă decât plăcerea.
Nu aţi auzit oare, povestindu-se de omul care, tot scormonind pământul în căutare de rădăcini, a descoperit o comoară?
Ştiu că unii dintre cei vârstnici îşi amintesc de trecutele lor plăceri cu regret, ca de nişte greşeli făptuite la beţie,
Ci, regretul este numai umbra spiritului, dar nu şi pedepsirea lui.
Aceştia ar trebui să-şi amintească de trecutele plăceri cu mulţumire, ca şi când s-ar bucura de recolta unei veri bogate.
Totuşi, dacă regretul le dă puteri, lăsaţi-i întru acesta.
Mai sunt, apoi, printre voi, unii, nici tineri pentru a căuta, dar nici bătrâni pentru a-şi aminti
Şi în teama de a căuta şi în cea de a-şi aminti, fug de orice plăcere, ca nu cumva astfel să-şi neglijeze sufletul sau să-l jignească.
Or, chiar această îndârjită renunţare este însăşi plăcerea lor,
Astfel că şi ei, asemeni celorlalţi, găsesc o comoară atunci când, cu mâini nerăbdătoare, caută doar rădăcini.
Şi acum spuneţi-mi, rogu-vă, cine-i acel ce poate jigni spiritul?
Privighetoarea cu cântecul jigneşte cumva liniştea nopţii ori licuriciul stelele?
Iar flacăra voastră, ori fumul vostru pot împovăra baterea vântului?
Sau poate credeţi că spiritul e asemeni unui lac liniştit, pe care-l puteţi tulbura cu un toiag?
Adesea, refuzându-vă plăcerea, nu faceţi decât să o adunaţi în tainele firii voastre.
Se ştie, doar, că ceea ce ni se pare uitat aşteaptă ziua de mâine.
Însuşi corpul vostru îşi cunoaşte moştenirea şi adevărata-i nevoie şi nu vrea să fie dezamăgit.
Iar corpul e harpa sufletului vostru,
Şi de voi depinde ca să obţineţi de la ea o muzică dulce ori sunete fără de noimă.
Acum ştiu că vă întrebaţi în inima voastră: „Cum să deosebim ceea ce-i bun în plăcere de ceea ce nu-i?”
Mergeţi pe ogoare şi în grădinile voastre şi învăţaţi ce este plăcerea, privind cum albinele culeg mierea din flori.
Însă aici e, de asemeni, şi plăcerea florilor de a-şi dărui nectarul albinelor,
Fiindcă pentru albine, florile sunt o fântână a vieţii,
Iar pentru flori, albinele sunt solii dragostei.
Şi pentru amândouă, albină şi floare, a da şi a primi plăcerea sunt o datorie şi un extaz.
Oameni din Orphales, fiţi în plăcerile voastre asemeni florilor, asemeni albinelor.”
„Vorbeşte-ne despre Plăcere.”
Şi el răspunse, zicând:
„Plăcerea e un cânt de libertate,
Însă nu-i libertatea,
Ea este înflorirea dorinţelor,
Dar nu-i încă fructul acestora,
Este o adâncime chemând către o înălţime,
Dar nu-i abisul şi nici vârful dorit,
Ea este prizonierul care-şi ia zborul,
Dar încă nu-i spaţiul care să-l învăluie.
Da, într-adevăr, plăcerea este un cânt de libertate.
Şi cu simţire aş dori să vi-l cânt din toată inima. Nu aş voi, însă, nicicum să vă pierdeţi inimile în cântul acesta.
Printre tinerii voştri, unii caută plăcerea ca şi când aceasta ar fi totul şi de aceea sunt judecaţi şi pedepsiţi.
În ceea ce mă priveşte, nu i-aş judeca şi nu i-aş pedepsi, vreau doar să-i văd căutând,
Fiindcă ei vor găsi plăcerea, dar nu numai atât.
Şapte sunt surorile acesteia, iar cea mai mică dintre ele este mai frumoasă decât plăcerea.
Nu aţi auzit oare, povestindu-se de omul care, tot scormonind pământul în căutare de rădăcini, a descoperit o comoară?
Ştiu că unii dintre cei vârstnici îşi amintesc de trecutele lor plăceri cu regret, ca de nişte greşeli făptuite la beţie,
Ci, regretul este numai umbra spiritului, dar nu şi pedepsirea lui.
Aceştia ar trebui să-şi amintească de trecutele plăceri cu mulţumire, ca şi când s-ar bucura de recolta unei veri bogate.
Totuşi, dacă regretul le dă puteri, lăsaţi-i întru acesta.
Mai sunt, apoi, printre voi, unii, nici tineri pentru a căuta, dar nici bătrâni pentru a-şi aminti
Şi în teama de a căuta şi în cea de a-şi aminti, fug de orice plăcere, ca nu cumva astfel să-şi neglijeze sufletul sau să-l jignească.
Or, chiar această îndârjită renunţare este însăşi plăcerea lor,
Astfel că şi ei, asemeni celorlalţi, găsesc o comoară atunci când, cu mâini nerăbdătoare, caută doar rădăcini.
Şi acum spuneţi-mi, rogu-vă, cine-i acel ce poate jigni spiritul?
Privighetoarea cu cântecul jigneşte cumva liniştea nopţii ori licuriciul stelele?
Iar flacăra voastră, ori fumul vostru pot împovăra baterea vântului?
Sau poate credeţi că spiritul e asemeni unui lac liniştit, pe care-l puteţi tulbura cu un toiag?
Adesea, refuzându-vă plăcerea, nu faceţi decât să o adunaţi în tainele firii voastre.
Se ştie, doar, că ceea ce ni se pare uitat aşteaptă ziua de mâine.
Însuşi corpul vostru îşi cunoaşte moştenirea şi adevărata-i nevoie şi nu vrea să fie dezamăgit.
Iar corpul e harpa sufletului vostru,
Şi de voi depinde ca să obţineţi de la ea o muzică dulce ori sunete fără de noimă.
Acum ştiu că vă întrebaţi în inima voastră: „Cum să deosebim ceea ce-i bun în plăcere de ceea ce nu-i?”
Mergeţi pe ogoare şi în grădinile voastre şi învăţaţi ce este plăcerea, privind cum albinele culeg mierea din flori.
Însă aici e, de asemeni, şi plăcerea florilor de a-şi dărui nectarul albinelor,
Fiindcă pentru albine, florile sunt o fântână a vieţii,
Iar pentru flori, albinele sunt solii dragostei.
Şi pentru amândouă, albină şi floare, a da şi a primi plăcerea sunt o datorie şi un extaz.
Oameni din Orphales, fiţi în plăcerile voastre asemeni florilor, asemeni albinelor.”
Tradiţia mistică a Islamului este
cunoscută occidentalilor mai ales prin extaticul dans al dervişilor
rotitori sau prin versurile lui Jalaluddin Rummy. Dar cine sunt cu
adevărat sufiţii, ghidaţi de sfinţi şi maeştri şi a căror putere
descinde direct de la marele Mahomed? Articolul nostru realizează o
scurtă incursiune în tainele acestei misterioase tradiţii mistice.
„Sufismul
reprezintă începutul unei conduite exemplare şi sfâşitul unei purtări
nedemne. Sufismul înseamnă să renunţi la toate bunurile tale şi să te
consacri practicii spirituale. Sufismul înseamnă să îngenunchezi la uşa
aproapelui tău, chiar dacă el îţi întoarce spatele. Sufismul este o
stare în care condiţia umană obşnuită dispare. Sufismul înseamnă să
trăieşti mereu întru Dumnezeu. Sufismul înseamnă să îţi încredinţezi
sufletul lui Dumnezeu şi să te abandonezi în faţa voinţei Sale divine.” -
Qushayr, un mistic sufit din secolul al XIV-lea
Coranul
reprezintă izvorul sacru al practicii spirituale a sufiţilor. Profetul
Mahomed a avut revelaţia acelor învăţături, în ultima noapte din
Ramadan, într-o peşteră din apropierea oraşului Mecca. Acesta este
considerat şi momentul naşterii sufismului. De atunci şi până în
prezent, adepţii acestui curent spiritual au format nenumărate şcoli şi
ordine pe un teritoriu vast cuprins între Africa de Nord şi Turcia, până
în India şi Asia Centrală. Sufismul însă a intrat în atenţia
europenilor abia în urmă cu două secole, când principalul obiectiv al
popoarelor de pe vechiul continent era colonizarea de noi teritorii.
Pentru a guverna eficient, ei trebuiau să cunoască câte ceva despre
credinţele, obiceiurile şi religia celor cuceriţi.
Din punct de vedere etimologic, cuvântul „sufism" are aceeaşi rădăcină cu alte două cuvinte din limba arabă, şi anume „safa”, care înseamnă "puritate" şi „safwa”, care înseamnă „cei aleşi”. Astfel, sufismul, ca şi cale spirituală, se spune că este „purificator al inimii.”
Nu există alt Dumnezeu decât Dumnezeu
Una
dintre cele mai importante practici spirituale ale sufiţilor este
recitarea numelor divine. Acest gen de meditaţie este cunoscută sub
numele de dhikr, adică reculegere. Reculegerea
este adeseori menţionată în Coran, ea fiind practicată fie în grup, fie
în solitudine, cu voce tare sau în tăcere. Un faimos sufit care a trăit
în secolul al XIV-lea, Ibn Ata Allah din Alexandria, spunea despre
dhikr că este un proces care se desfăşoară pe multiple niveluri,
angrenând în acelaşi timp limba ca organ exterior, apoi inima, spiritul,
intelectul şi conştiinţa. El o defineşte ca ca fiind „purificarea de
păcatul neatenţiei şi al uitării permanentei prezenţe divine.” Dhikr
trebuie realizată într-o stare de sinceritate absolută, aceasta fiind
principala condiţie de a ne aminti mereu de Dumnezeu. Mai este necesară,
de asemenea, şi o respectare strictă a regulilor purităţii, începând cu
dieta şi continuând cu toate aspectele vieţii, chiar şi în
imbrăcăminte, care trebuie să fie uşoară şi curată.
Ibn Ata Allah descrie astfel modul de pregătire pentru a realiza dhikr: „Cel
care doreşte să realizeze acest gen de meditaţie alege un loc plăcut
parfumat pentru a chema îngerii şi dijnii, se aşează cu picioarele
încrucişate şi cu faţa spre Mecca, ochii fiind închişi iar mâinile
aşezate pe coapse. El vizualizează apoi în spaţiul dintre sprâncene
chipul maestrului său. După aceasta, sufitul începe să rostească
formula. „Nu există alt Dumnezeu în afară de Dumnezeu”.
Astfel, prin afirmaţia „nu există alt dumnezeu”, practicantul
îndepărtează totul din inima sa cu excepţia lui Dumnezeu, iar prin
cuvintele „în afară de Dumnezeu” ajunge la esenţa sufletului său, astfel
încât nimic altceva nu mai rămâne, decât prezenţa Divină.”
Ei folosesc puterea magică a rugăciunii
În
vizunea sufismului, puterea cuvântului divin este cea mai puternică
forţă din Univers. Astfel, practica lor se bazează în mare măsură pe
rugăciune. Se realizează cinci rugăciuni zilnic, care sunt recitate în
cinci momente principale ale zilei: răsărit, amiază, după-amiază, apus
şi seara. Există şi rugăciuni mai speciale, care se rostesc în timpul
unor anumite acţiuni sau în momentele de sărbătoare.
Cunoaşterea
numelor maeştrilor sufiţi este, pentru aceşti discipoli, o virtute
comparabilă cu memorarea şi recitarea denumirilor care Îl descriu pe
Dumnezeu şi care sunt în mod tradiţional în număr de 99. Cei care scriu
sau recită numele sfinţilor sufiţi într-o stare se meditaţie profundă
intră în comuniune cu calităţile spirituale ale acestora. Astfel,
arborele genealogic iniţiatic este unul dintre elementele cele mai
reprezentative ale ordinului sufit. Documentele de acest gen pot fi
redactate pe o singură pagină, dar şi pe sute de metri de hârtie.
Fiecare document în sine constituie modalitatea principală de
transmitere a învăţăturii care ajunge astfel la discipoli. Prin această
formulă se păstrează forma istorică a genealogiei iniţiatice.
Metafora
principală în sufism, prezentă de altfel şi în celelalte curente
principale ale culturii islamice, constă în importanţa acordată
realităţii interioare. Folosind o frază din Coran, sufiţii afirmă că Dumnezeu este „cel dintâi, cel de pe urmă, cel din afară, cel dinăuntru”.
Forma exterioară este legea islamică, aspectul intrinsec este calea, în
timp ce Dumnezeu este Realitatea. Prin urmare, sufismul constituie o
modalitate de transcendere care porneşte de la viaţa exterioară,
obişnuită, pentru a ajunge la realitatea interioară, divină.
Dervişii rotitori sunt răpiţi în extaz
Când
orientaliştii europeni au descoperit tradiţia sufită la sfârşitul
secolului al XVIII-lea, ceea ce i-a încântat şi i-a convins că au
descoperit cu adevărat ceva minunat au fost mai ales poezia şi
literatura, însoţite de muzica şi dansul specifice acestei tradiţii.
Muzica şi dansul constituie o parte integrantă a misticii sufite.
Recitarea poemelor este adeseori acompaniată de instrumente muzicale şi
este însoţită de mişcări ale trupului şi gesturi ritualice. Adeseori, în
aceste momente, sufiţii experimentează transa mistică. Poezia lor a
trezit admiraţia unor mari scriitori, precum Goethe sau Emerson, ei
găsind în aceste versuri o importantă sursă de inspiraţie. În secolul al
XIX-lea au început să se publice şi în Occident interpretări ale
operelor unor mari poeţi sufiţi, precum Hafiz şi Rumi.
„Sufitul
este prezent peste tot: sufletul lui este acolo unde îi este trupul,
iar trupul acolo unde îi este sufletul. Acesta e semnul prezenţei fără
de absenţă. Alţii spun contrariul: „El e absent din el însuşi, dar
prezent în Dumnezeu.” Dar nu este aşa: el este prezent în sine însuşi şi
prezent în Dumnezeu.” - Abu Muhammad Mutaish
...Într-o
zi, maestrul sufit Halqavi a fost chemat de rege, un om foarte temut şi
capricios, care i-a poruncit: „Se spune că eşti un om foarte inteligent
şi de aceea îţi ordon, pentru că aceasta este dorinţa mea, să-mi spui
ceva ce nimeni nu ar îndrăzni să afirme în prezenţa mea. Fără să stea pe
gînduri, sufitul îi spuse regelui : „Nu mă aflu în prezenţa ta.”
...Abu
Hassan le-a spus într-o zi discipolilor: „Să te gândeşti la lucruri nu
are nimic de a face cu calea dervişilor. Între lumea de aici şi cea de
dincolo există acelaşi raport ca între ieri şi mâine. Calea dervişilor
este ca ziua de astăzi. Situându-te mereu între ieri şi mâine, totul se
petrece aici şi acum.”
(extrase din „Povestiri cu tâlc din înţelepciunea sufită”, de Alina Filip, carte apărută la editura Sophia)
„Ce
este un sufit? Strict vorbind, fiecare căutător al adevărului ultim
este de fapt un sufit, indiferent dacă el îşi spune aşa sau nu. Oricine
se poate numi sufit, dacă el se străduieşte să înţeleagă viaţa şi este
deschis să creadă că oricare altă fiinţă umană urmăreşte acelaşi ideal.”
„Chiar
dacă am avea întreg Universul la îndemână, tot nu ne-ar fi suficient ca
să putem acoperi toate trebuinţele vieţii. Aceasta dovedeşte că
adevărata noastră natură are necesităţi complet diferite de cele pe care
noi le cunoaştem şi cu care suntem obişnuiţi. Ea presupune nu doar
fericirea unui singur individ, ci a tuturor. Nu doreşte tihna
trecătoare, ci pe cea veşnică; nu râvneşte la un iubit prins în braţele
vremelniciei, ci la unul care să-i fie mereu alături. Nu vrea să fie
iubită doar o zi, îşi doreşte să plutească în oceanul dragostei. De
aceea, sufitul caută în Dumnezeu iubirea, iubitul şi amantul, averea sa,
onoarea, fericirea şi pacea. Numai realizarea acestui ideal împlineşte,
în perfecţiunea sa, toate nevoile vieţii acesteia şi ale vieţii de
apoi.”
„Putem să ascultăm şi punctul de vedere
al celorlalţi şi să dăm tuturor libertatea de opinie. Pentru că noi
înşine pretindem aceasta, ne-am putea strădui să apreciem ceea ce este
bun în celălalt şi să-i trecem cu vederea ceea ce noi considerăm că este
rău. Nu există nici un lucru pe care să nu-l putem tolera şi nu există
nimeni pe care să nu-l putem ierta.”
„Fiecare
fiinţă are o anumită vocaţie şi aceasta e cea care îi luminează viaţa.
Cel care îşi ignoră vocaţia este un sfeşnic neaprins. Cel care se află
în căutarea adevăratului ţel în viaţă va fi el însuşi găsit de acel
ideal. Când ne concentrăm asupra acestei căutări, o lumină începe a ne
înlătura confuzia. Numiţi-o revelaţie sau inspiraţie, spuneţi-i cum
doriţi. Neîncrederea este cea care înşală. Sinceritatea ne călăuzeşte
direct către ţel.”
„Fiecare individ îşi compune
cântul propriei vieţi. Dacă el le face rău celorlalţi, aceasta aduce
dizarmonia, iar în cântul vieţii lui apare un dezacord. Dacă el sporeşte
în ceilalţi sentimentul de bucurie sau recunoştinţă, îl va adăuga şi
propriei vieţi şi prin aceasta va deveni mai viu. Conştient sau nu,
gândul său este schimbat în bine de bucuria sau recunoştinţa celorlalţi
şi, ca urmare, puterea şi vitalitatea lui sporesc, iar cântul său creşte
în armonie."
„Adevăratul rai se află în om.
Omul este mintea sa şi tot ceea ce ea conţine. Dacă în mintea lui este
nefericire, omul va fi nefericit, dacă este bucurie, el va fi bucuros,
dacă este succes, el va fi victorios, dacă apare ideea de eşec, el va
cunoaşte înfrângerea. Cunoscând aceasta, cât de adevărată şi înţeleaptă
apare vorba dervişilor care, stând pe ţărâna goală, în zdrenţe, se
adresau unii altora: „O, rege al regilor, o împărat al împăraţilor!”.
Mintea are putere creatoare: ea dă naştere tuturor lucrurilor. Nici un
gând născut de minte, chiar şi pentru o singură clipă, nu se pierde.”
„Doar
sufletul neştiutor, care îşi ignoră originea şi ţelul, se teme să
părăsească sferele de care s-a ataşat. Doar cel care nu ştie ce se află
dincolo se teme să părăsească pământul pe care îl atinge cu picioarele.
Se tem peştii de adâncurile mării? Nu. Dar, pe lângă peşti, sunt şi
oameni născuţi şi crescuţi pe uscat care obişnuiesc să înoate şi să se
scufunde adânc în mare, aducând perlele la suprafaţă. Există oameni care
sunt chiar mai fericiţi pe mare decât pe uscat; îndrăzneala lor este,
pentru cei care nu sunt obişnuiţi cu apa, uimitoare.”
(marele mistic sufit Hazrat Inayat Khan, „Calea iluminării”)
Abonați-vă la:
Postări (Atom)