Privesc iubirea ca posibilitatea
concretă de a-ți învinge egoismul și a te dărui în plenitudinea
trăirilor și posibilităților tale unei alte ființe. Iubirea poate căpăta
astfel acea dimensiune reciprocă, în care ființa iubită manifestă
aceeași stare de trăire în privința ta – aceasta e iubirea reciprocă. Mă
voi referi la concepția platonică asupra iubirii în încercarea de a
ajunge la anumite concluzii care să ne poate edifica asupra naturii și
obiectului iubirii la Platon. Să trecem la fapte.
În Banchetul sau Despre iubire
tematica dialogului se concentrează asupra unei întrebări: în ce fel
trebuie lăudat Eros? Iau cuvântul Phaidros, Pausanias, Eriximah,
Aristofan, Agaton și Socrate. Șocant pentru orice cititor debutant a
lui Platon este faptul că atât însuși Socrate cât și celalalte personaje
considerau superioară iubirea homosexuală față de cea heterosexuală.
Evident că acțiunea are loc cu 5 veacuri înaintea erei noastre, însă
devine important de cercetat această problematică a homosexualității
antice. Totodată dat fiind faptul că întregul dialog e concentrat pe
iubirea față de un tânăr (deci homosexuală) e posibilă astfel a
transmuta discuția în cadrul iubirii reciproce heterosexuale (ce face
obiectul demersului meu)?
Am constatat în urmă faptul că iubirea
față de un tânăr în Grecia Antică era departe de a se încadra strict în
jurul conceptului de homosexualitate. Practic vechii greci considerau
că e benefic pentru un tânăr să fie sub tutela unui pedagog (mai în
vârstă ca și el) care să-l inițieze în tainele vieții și cunoașterii.
Acestă relație presupunea o anumită doză de erotism însă nu se
concretiza în raporturi homosexuale. Pentru un tânăr grec din lumea
antică – a fi obiectul iubirii unui cetățean (mai în vârstă ca și el)
era o adevărată cinste și totodată un atu. Iubitorul însemna mult pentru
cel iubit – era un adevărat pedagog. Din pricina complexității acestei
probleme ma voi opri aici cu analiza realităților socio-politice ale
lumii antice grecești, însă sintetic vom face unele precizări necesare
pentru a înțelege concepțiile despre iubire pe care le vom expune mai
jos. Atena era prin definiție cetatea democrației, însă în epoca lui
Socrate, Sparta își impusese dominația în Elada, fapt ce nu a rămas fără
consecințe pentru cetățenii atenieni. Nemulțumiți de democrația
ateniană cetățenii vedeau în Sparta un adevărat exemplu de republică
perfectă (pentru detalii a se consulta Republica). Agora era un spațiu
al dezbaterilor politice, administrative, ba chiar fiecare cetățean își
permitea să caute răspunsuri la nevoia de înțelepciune, fiecare om
simplu era de-a dreptul fascinat de măreția lui Socrate care părea să
afle adevărul în fiecare chestiune controversată a epocii lui. Menționam
mai sus că dat fiind faptul că abordarea iubirii din dialogul de față e
una cu un conținut aparent ridicat de homosexualitate, este posibil ca
să ne îndepărtăm de obiectul demersului meu. Totuși dat fiind faptul că
doctrina ultima expusă de Socrate privește iubirea pură (precum cea din
sferă ideilor pure) nu ne îndepărtăm de demers. Platon prin aceste
personaje exprimă mai multe puncte de vedere asupra iubirii, nu am putea
să ne limităm doar la analiza unuia dintre ele, fiind necesar să avem
în vedere întreagă abordare, nu concluzia ei (cea expusă de Socrate) cu
toate că este fără îndoială superioară celorlalte.
Primul care ia cuvântul este Phaidros. În esență doctrina expusă de acesta constă în:
- faptele de iubire nu trec bune ori
rele în sine, ci după felul în care sunt săvârșite și vrednicia celui
căruia îi sunt hărăzite;
- este un lucru rușinos să răspunzi
într-un chip netrebnic iubirii unui om netrebnic, și e frumos să
răspunzi frumos iubirii cuiva vrednic de ea;
- netrebnic e îndrăgostitul care
slujește Erosului Obștesc, care iubește mai mult trupul decât sufletul
și care astfel nu este nici statornic în dragostea lui, pentru că ceea
ce iubește este trecător: îndată ce singurul lucru la care râvnise
dispare – floarea tinereții unui trup se veștejește – ,,își ia zborul”
și se duce, făcând din multele-i vorbe și făgăduințe vorbe în vânt;
- atunci când năzuințele celui care
iubește și ale celui iubit se întâlnesc fiecare dintre ei trebuie să se
poarte după legea lui proprie: cel dintâi să-l slujească atât cât se
cuvine, pe placul celui care îl ajută să ajungă mai înțelept și mai bun.
Atunci și numai atunci și anume când cele două legi devin una singură,
este frumos ca iubitul să răspundă dragostei iubitorului său.
Al doilea care ia cuvântul e Agaton. Acesta atribuie lui Eros anumite calități:
- bunătate (cel mai frumos și mai bun)
- cumpătare
- curaj (stăpânește și pe Ares)
- înțelepciune (orice om odată căzut în puterea lui Eros, devine poet)
Aristofan (comediant celebru) expune
mitul androginului. În esență concluzia expunerii sale poate consta în
faptul că dragostea nu este altceva decât un nume pentru dorința noastră
de a fi iar întregi. Seminția oamenilor ar avea parte de fericire dacă
fiecare dintre noi ar asculta până la capăt îndemnurile lui Eros și ar
găsi pe adevăratul iubit, întorcându-ne asfel la starea dintâi. Dacă le
arătăm zeilor cucernicie , ei ne vor reașeza în vechea noastră stare și,
vindecându-ne rănile, ne vor dărui fericire deplină (fiecare avem
pereche, undeva în lume).
Intervine acum Socrate care îi pune o întrebare lui Agaton – Oare prin firea lui Eros, Iubirea este iubire de ceva, sau e doar așa iubire în sine?
Apoi se ajunge la o concluzie: Eros nu poate fi decât iubire de anumite
lucruri – acele lucruri sunt lucruri care în clipa când le dorește îi
lipsesc. Cine este Diotima? Introdusă în scenă de Socrate este
prezentată drept o femeie știutoare, adeptă a teorie existenței
daimonului (ființă intermediară între zei și muritori). Iubirea ar fi în
accepțiunea acesteia o iubire de un bine care să fie al tău mereu și
iubirea totodată este iubire de zămislire întru frumusețe: ,,Vezi tu
Socrate, numai așa ceea ce e pieritor cu trupul său și cu tot ce mai
este el poate să fie părtaș la nemurire. Prin urmare, n-ai de ce să te
minunezi de faptul că, prin natură ei, orice ființă pune atâta preț pe
progenitură ei: întreagă ei râvnă, care este iubire, îi vine de dragul
nemuririi.”
Îmi permit să fac o digresiune. Se poate
observa că Diotima consideră iubirea ca dovadă a nemuririi sufletului.
Prin progenitură continuăm să existăm, fapt remarcat și de Schopenhauer
dar prezentat drept o mașinațiune a Naturii. Existența iubiri la
Schoepenhauer nu este altceva decât o iluzie generată de natură pentru a
ne înmulți, însuși instinctul sexual e o iluzie ce are drept unic scop
nevoia de reproducere. La Schopenhauer nu există nemurire, nici iubire,
totul e guvernat de Natură.
În concret cuvântarea Diotimei poate fi expusă astfel:
A iubi înseamnă:
- a dori ceva ce îți lipsește
- a dori ceva frumos
- a dori deci ceva bun (frumosul fiind doar un caz particular al binelui)
- a dori ceva bun înseamnă a dori să îl ai, și să-l ai mereu
- a dori posesia perpetuă a ceva bun
înseamnă a năzui la fericire - toți oamenii doresc fericirea că posesie
perpetuă a binelui.
Natura iubirii:
- prin ,,mereu” trebuie să înțelegem nemurirea
- năzuind către posesia perpetuă a binelui năzuim la nemurire
- năzuința noastră la nemurire este un fel de fi divini și de a dobândi beatitudine divină
- năzuința noastră la nemurire este un
,,instinct” de origine divină ce ia în noi forma unui preaplin de
rodnicie care aspiră să procreeze – instinctul procreației, ca năzuință
la nemurire, deci la o condiție divină, este un preaplin de rodnicie
care nu se poate împlini decât în prezența frumuseții, pentru că doar ea
concordă cu divinul, iubirea este dorință de a procrea, de a ne
descărca de preaplinul rodniciei noastre procreând întru frumos
- frumusețea nu este obiectul iubirii,
ci un catalizator: ea singură ne poate ajută să ne descărcăm de
preaplinul dorinței (în prezența urâtului dorința devine suferință)
Prin urmare putem concluziona că iubirea
înseamnă nemurire, iubind aspirăm spre nemurire. Ba chiar mai mult,
Diotima vine cu o a două etapă a iubiri, însă o etapă inaccesibilă nici
însuși lui Socrate, și anume – contemplația iubirii – Căutarea și
găsirea unui corp frumos de tânăr, pentru a-l iubi și pentru a zămisli
cu el și în el ,,cuvântări frumoase”. Până când inițiatul realizează că
frumusețea unui trup este soră cu frumusețea altor trupuri, că ea se
găsește identică în toate trupurile frumoase. Iubirea de toate
trupurile frumoase: iubirea violentă pentru un singur trup, oricât de
frumos ar fi trebuie lăsată în urmă cu dispreț. Iubirea de un suflet
frumos constă în faptul că iubitorul trebuie să găsească pentru iubitul
lui cuvântări care să-l facă mai bun și să-l învețe și pe el să
rostească cuvântări la fel de frumoase fiind astfel o adevărată iubire
de cunoaștere.
Bibliografie: Platon – Banchetul sau Despre Iubire, Studiu introductiv şi note de Petru Cretia, Ed. Humanitas
sursa foto: silencewithinus.blogspot.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu