„Tatăl mă iubeşte pentru că îmi dau viaţa ca iarăşi s-o iau. Nimeni nu Mi-o ia cu de-a sila, ci o dau Eu de la Mine. Am puterea să o dau şi am puterea să o iau iarăşi: aceasta este porunca pe care am primit-o de la Tatăl Meu.” (Ioan 10:17- 18)
În perioada în care Simeon Toko a stat în Luanda,
capitala Angolei, în timp ce era deportat pentru a noua oară, s-a
petrecut un alt eveniment ce a arătat adevărat sa natură și menire.
Ar trebui să precizăm că atunci când a venit pe Pământ, în Palestina, Iisus s-a referit la sine însuşi la persoana a treia, folosind termenul de „Fiul Omului”. De cele mai multe ori vorbea despre Iisus Hristos, ceea ce însemna, pentru adepţii lui, că şi el era un servitor al lui Hristos, ca toţi ceilalţi, în ciuda miracolelor care se petreceau în jurul său, era ca o „umbră”, nimeni nu ştia cine era cu adevărat.
Ar trebui să precizăm că atunci când a venit pe Pământ, în Palestina, Iisus s-a referit la sine însuşi la persoana a treia, folosind termenul de „Fiul Omului”. De cele mai multe ori vorbea despre Iisus Hristos, ceea ce însemna, pentru adepţii lui, că şi el era un servitor al lui Hristos, ca toţi ceilalţi, în ciuda miracolelor care se petreceau în jurul său, era ca o „umbră”, nimeni nu ştia cine era cu adevărat.
Vaticanul
şi înalţii oficiali ai Bisericii Catolice urmăreau îndeaproape cazul
lui Simeon Toko și acțiunile sale, de altfel ei se află în spatele
condamnărilor extrem de severe suferite de acesta. Putem deduce că
Vaticanul se temea de misiunea lui Simeon Toko deoarece în viziunea
capilor Bisericii acesta, prin puterea sa extraordinară de a profeţi
viitorul, ar fi putut dezvălui cel de-al treilea secret de la Fatima.
Totodată Vaticanul şi oficialii de acolo se temeau ca nu cumva acest
Simeon Toko să fie unealta prin care Fecioara Maria sau însuşi domnul
nostru Iisus Hristos să vorbească oamenilor. Din acest motiv Papa a
trimis doi emisari la Simeon Toko pentru a afla cine este el de fapt.
Simeon Toko i-a transmis Papei prin cei doi emisari un răspuns din
Biblie: „Ioan a auzit din temniţă despre lucrările lui Hristos, şi a
trimis pe ucenicii săi să îl întrebe: „Tu eşti acela care are să vină
sau să aşteptăm pe altul? Drept răspuns Iisus le-a zis: „Duceţi-vă de
spuneţi lui Ioan ce auziţi şi ce vedeţi: orbii îşi recapătă vederea,
şchiopii umblă, leproşii sunt curăţiţi, surzii aud, morţii învie şi
săracilor li se propovăduieşte Evanghelia. Binecuvântat este acela
pentru care Eu nu voi fi prilej de poticnire.“ (Matei 11:2-6)
Folosind
un scurt citat biblic, Simeon Toko a dat de înţeles Papei Ioan al
XXIII-lea că ceea ce a găsit în nota scrisă de către Lucia dos Santos
era adevărat. Ca Papă, fostul cardinal Roncalli putea să-şi aleagă orice
nume, dar l-a ales pe cel de „Ioan”, astfel că scriptura din Matei, pe
care Simeon Toko i-a trimis-o s-o citească, i se adresa direct pe nume.
Temându-se
de cine era cel care trăia acum printre cei mai dispreţuiţi oameni de
pe pământ, Papa 1-a contactat pe dictatorul portughez Antonio de
Salazar. În data de 18 iulie 1962, Simeon Toko a fost din nou arestat şi
deportat; dar de data asta nu într-un colţ îndepărtat din Angola, ci în
Portugalia.
Un
avion aparţinând forţelor aeriene portugheze îl aştepta pe Toko pemtru
a-1 deporta în Portugalia. Avionul era dotat cu cele mai avansate
sisteme de navigaţie şi telecomunicaţii. În avion se afla un preot
catolic şi membri ai poliţiei secrete a lui Salazar, PIDE-DGS, plus
pilotul şi copilotul. Misiunea acestora era de a zboare deasupra
Oceanului Atlantic şi după aproximativ o oră de zbor, să îl arunce pe
Simeon Toko în ocean. Acesta era acelaşi tratament inuman pe care
militarii argentinieni l-au utilizat câţiva ani mai târziu împotriva
adversarilor lor politici. Se presupune că preotul catolic a fost adus
în avion pentru a contracara prin rugăciune puterile magice ale
africanului. Dar acest proiect, ingenios planificat, avea să eşueze în
momentul în care agenţii PIDE s-au ridicat pentru a-l imobiliza şi a-şi
duce crima la bun sfârşit. Simeon Toko s-a ridicat în picioare şi a
ordonat avionului să se oprească. Avionul s-a oprit în mijlocul aerului!
A stat nemişcat, neavansând niciun centimetru, nici înălţându-se nici
prăbuşindu-se. Echipajul a fost cuprins de panică. Preotul de abia mai
putea respira şi cu un glas răguşit spunea rugăciuni disperate. Toţi au
început să îl implore pe „preto” [Termen denigrator în limba portugheză
ce are sensul de „cioroi”] să aibă milă. Simeon şi-a ridicat ochii şi
mâinile către cer şi după o scurtă rugăciune a ordonat avionului să
pornească din nou. Deîndată, avionul a început să se deplaseze. Simeon
Toko a relatat el însuşi această povestire.
În
calitatea sa de „prizonier politic exilat” Simeon Toko a fost lipsit de
toate drepturile cetățenești fundamentale. Nu vom insista aici însă
asupra nedreptăților îndurate de el în viața de zi cu zi. Vom descrie
însă una dintre multele tentative de asasinat realizate asupra sa în
timpul şederii forţate la Ponta Delgada, în arhipelagul insulelor Azore,
unde a primit sarcina de a supraveghea un far.
De-a lungul anilor, mii de oameni au văzut cicatricea de pe pieptul lui. „Aproape că puteai vedea prin cicatrice inima lui Toko pompând în pieptul său, o imagine aproape insuportabilă”, a relatat o persoană care l-a cunoscut, Dona Laurinda.
Aceasta
se referea la cea mai abominabilă încercare de a-1 omorî pe Simeon
Toko, la ordinele dictatorului Salazar, căruia el i-a supraviețuit în
mod uluitor. Această tentativă, care ar fi fost o „crimă de gradul I”
dacă victima era oricine altcineva, a avut loc cu puţin timp înainte de
eliberarea sa, în iulie 1974. Potrivit lui Tom Dark Simeon Toko nu a
fost eliberat de către Salazar, dictatorul a fost răsturnat de la putere
de către o revoluţie, Simeon fiind eliberat în cadrul unei amnistiţii
generale a prizonierilor politici.
Dar ce s-a
petrecut de fapt? Un medic portughez citise rapoarte privind aşa-zisa
„invincibilitate” a lui Toko şi a invitat câţiva doctori din Europa să
realizeze, chipurile, o operaţie asupra acestuia, sub pretextul
eliminării unei tumorii din pieptul său. Doctorii l-au dus la spitalul
civil. L-au pus pe masa de operaţii, au realizat o tăietură în partea
stângă a pieptului, au ajuns la cavitatea pieptului şi au extras inima
care încă pulsa. Aorta şi celelalte artere au fost tăiate cu un
bisturiu, iar inima sa a fost îndepărtată. Simeon era mort, cu corpul
acoperit de sângele cald ce împroşcase afară din pieptul şi inima sa.
Medicii
au aruncat inima lui Simeon într-un vas metalic şi au dus-o la un
laborator, în aceeaşi clădire. Au realizat diferite teste pe ea.
Aparatele, analizele microscopice şi experimentele realizate au arătat
că nu era nimic extraordinar sau anormal din punct de vedere fizic la
inima lui Simeon. Doctorii au concluzionat că acest organ nu era sursa
invulnerabilităţii sale — dacă se poate spune că oamenii pot trage
concluzii asupra unui asemenea fapt. Incontestabil, aceşti medici l-au
ucis pe Simeon în acest macabru experiment, dar spre oroarea şi a
uluirea acestora, Simeon Toko şi-a revenit pe masa de operaţii! Corpul
său lipsit de inimă se mişca sub puterea voinţei sale. A deschis ochii,
s-a ridicat şi s-a uitat la ei, rana de la piept său rămânând larg
deschisă. „De ce mă persecutaţi în acest mod?” le-a spus. „Daţi-mi inima înapoi!”
Cu
această ocazie, Simeon Toko a prezis că guvernarea portugheză asupra
Angolei se va sfârși în curând. El s-a reîntors în ţara sa natală,
Angola, în 31 august 1974, cu încrederea că vorbele sale se vor împlini.
Un an mai târziu, în 11 noiembrie 1975, Angola şi-a câştigat
independenţa faţă de Portugalia, iar adepții săi susțin că eliberarea
Angolei i se datorează lui Toko.
În decursul
nopţii de 31 decembrie 1983 spre 1 ianuarie 1984, când moartea lui
Simeon Toko a fost anunţată de către mass-media, tunete cutremurătoare
şi o ploaie torenţială au izbucnit pe cerul Luandei. În această zonă nu
mai plouase de câţiva ani. Meteorologii erau uluiţi. Timp de trei zile a
plouat continuu. Manifestarea aceasta ieșită din comun a fost asociată
tuturor zvonurilor ce înconjurau moartea marelui profet.
Un
anumit politician care era recunoscut ca fiind unul dintre cei mai duri
oameni din anturajul lui Neto, preşedintele Republicii Angola, era de
multe ori chemat în cazul unor misiuni delicate şi confidenţiale.
Portughezii, împotriva cărora luptase timp de 14 ani în războiul de
eliberare aveau multe de spus despre el. Numele său stârnea groază şi
veneraţie. Condusese un grup de rezistenţă specializat în tăierea
capetelor. Acest om era unul dintre ofiţerii Preşedintelui Neto; i se
spunea Comandante Paiva.
După ce a auzit că
Simeon Toko a murit, Paiva a alergat până la locul în care corpul
acestuia era expus. Şi-a croit drum prin mulţimea de zeci de mii de
oameni. S-a uitat la corpul lui Simeon şi apoi a cerut să vorbească. A
declarat: „Nu este adevărat că Simeon Toko este mort, deoarece el este invulnerabil!”
A
face o asemenea confesiune publică era extrem de incriminator. Cu şapte
ani înainte, comandantul Paiva primise ordinul de a îl ucide pe Simeon
Toko odată pentru totdeauna. A spus publicului că aceasta este ceea ce
el şi oamenii lui au făcut. L-au răpit pe Simeon Toko şi l-au dus într-o
locaţie secretă; odată ajuns aici l-au măcelărit metodic, aşa cum
procedează un măcelar cu cadavrul unui animal. Au tăiat capul lui
Simeon, apoi braţele şi picioarele, apoi i-au separat pieptul de
abdomen. Au îndesat cadavrul măcelărit într-un sac mare, au legat
capătul acestuia cu o sfoară şi l-au ascuns într-un anumit loc. După
trei zile au revenit pentru a lua sacul şi pentru a-l arunca în mare, la
rechini.
Însă sacul dispăruse. Oamenii au
început să se certe asupra locului în care acesta fusese ascuns. Brusc,
în mijlocul discuţiei lor, o voce pe care au descris-o ca pe „sunetul a
multe ape” a acoperit vocea lor: „Pe cine căutaţi? Sunt aici!” Era chiar Simeon Toko, în carne şi oase, viu, maiestuos. Oamenii au luat-o la fugă urlând „Este Dumnezeu, este Dumnezeu!”.
După
această crima oribilă pusă la cale de Paiva nimeni nu a mai îndrăznit
să atingă un singur fir de păr de pe capul lui Simeon Toko. Iar acum,
când corpul lui Simeon era întins pe jos, abandonat de către acesta prin
propria sa alegere, Paiva refuza să creadă că este mort. Comandantul
Paiva avea să înebunească după câteva zile de la moartea lui Simeon
Toko.
Desigur că toate aceste fapte miraculoase
dintre care noi am prezentat doar câteva au fost însoţite de o gamă
numeroasă de calităţi pe care Simeon Toko le-a dovedit din plin în
decursul vieţii sale tumultoase. „Un suflet mare, plin de iubire pentru semenii săi” sunt cuvintele prin care este amintit astăzi Simeon Toko de cei care au avut șansa să-l cunoască.
Aceste
două exemple pe care le-am prezentat sunt sugestive din mai multe
puncte de vedere. Ele dovedesc din plin că uneori Dumnezeu se manifestă
prin anumite ființe umane alese, pentru a înfăptui unele minuni și
miracole care, în ultimă instanță, au rolul de a face cât mai multe
ființe umane să se reîntoarcă spre Dumnezeu. Remarcăm însă și faptul că
viața acestor taumaturgi (făcători de miracole) nu este deloc ușoară.
Istoria omenirii este din păcate plină de exemple ale unor mari
înțelepți care au fost martirizați, persecutați, chinuiți. Reversul
medaliei este lumina, speranța și frumusețea pe care aceste
extraordinare ființe le-au revărsat în lume și în sufletele celor care
i-au urmat și i-au iubit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu