
În
cadrul triburilor din Mali, cifra dualității inițiale și a gemenilor
este un simbol al unirii, al iubirii și al prieteniei. Doi este numărul
diferențierii relative, al reciprocității antagonice sau atractive. Doi
este motorul dezvoltării diferențiate sau al progresului, căci orice
dezvoltare nu apare decât printr-o anumită opoziție. De asemenea, dacă
personalitatea nu se afirmă decât prin opoziție, doi este principiul
motor pe calea individualizării.
Simbolurile
binare, sau cuplurile, se găsesc în număr imens în toate tradițiile. Ele
sunt la originea oricărei gândiri, oricărei manifestări, oricărei
mișcări. Expresii persane ce folosesc cifra doi sunt foarte numeroase și
tind în totalitate să arate că virtuțile persoanei sunt dublate,
înzecite sau amplificate la infinit. În simbolistica persană, cifra doi
multiplică puterea. De exemplu, mesagerul cu doi cai semnifică o
rapiditate foarte mare, un cort cu doua compartimente reprezintă
confortul cel mai mare.
Numărul doi semnifică
un dualism fundamental, considerat în tradiția africană, ca o lege
cosmică, căci în om există atât moartea, cât și viața, atât binele, cât
și răul. Trebuie, de asemenea, amintită opoziția dintre inferior și
superior ce există în fiecare ființă și în relațiile sale cu ceilalți.
Semnificațiile numărului trei
Semnificațiile numărului trei

Trei,
spun chinezii, este Numărul perfect, expresia totalității, a
desăvârșirii, căci nu i se poate adăuga nimic. El înseamnă desăvârșirea
manifestării: omul, fiu al Cerului și al Pământului, completează marea
triadă.
Expresia desăvârșirii este, în budism,
Triplul Giuvaer sau TRIRATNA: BUDDHA, DHARMA, SANGHA. În tradiția
hindusă, timpul este triplu (TRIKALE): trecut, prezent, viitor. Lumea
este și ea triplă (TRIBHUVANA): BHU, BHUVAS, SWAR adică, pământ, văzduh
și cer. Manifestarea divină are o triplă manifestare (TRIMURTI): BRAHMA,
VISHNU, SHIVA, care reprezintă aspectele: generator, conservator,
transformator. De asemenea, există trei tendințe în natură (GUNA): TAMAS
(centrifugă sau de coborâre), RAJAS (tendința de expansiune), SATTVA
(centripetă sau ascendentă).
Divinitatea însăși
este concepută, în majoritatea religiilor, cel puțin într-o anumită fază
și sub o anumită formă, ca triadă în care apar rolurile Tatălui, Mamei
și Pruncului. Catolicismul propovăduiește dogma trinității, care
introduce astfel, în monoteismul absolut un principiu misterios de
relații vii.
Trei este Numărul principiului
masculin, în mai multe tradiții străvechi, fiind reprezentat printr-un
triunghi cu vârful în sus. Triunghiul cu vârful în jos, însă, are o
semnificație feminină.
Psihanaliștii, urmându-l
pe Freud, văd în cifra trei un simbol sexual. În domeniul etic, cifra
trei are o însemnătate deosebită. Aspectele care distrug credința sunt
trei: minciuna, nerușinarea și batjocura. Trei sunt și aspectele care-l
duc pe om în iad: clevetirea, împietrirea inimii și ura. Tot trei
aspectele, însă, îl călăuzesc spre credință: rușinea, buna-purtare și
frica de Ziua Judecății.
Cifra trei mai trimite
și la nivelurile vieții umane: material, rațional și spiritual sau
divin. De asemenea, trei sunt fazele evoluției mistice: purificare,
iluminare și unire. Trei mai semnifică și depășirea rivalității
(întruchipată prin doi). El exprimă un mister al depășirii, al sintezei,
al reunirii, al împreunării, al rezolvării.
Pentru creștini, Numărul trei este perfecțiunea unității dumnezeiești: DUMNEZEU este unul în trei persoane.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu