Fiind
 un simbol al opoziției, al conflictului, numărul doi semnifică 
realizarea echilibrului. Deoarece semnifică principiul feminin, numărul 
doi era în antichitate atribuit Mamei Cosmice. Numărul doi poate fi atât
 germenele unei evoluții creatoare, cât și al unei involuții 
dezastruoase. Numărul doi simbolizează dualismul pe care se sprijină 
orice dialectică, orice efort, orice luptă, orice mișcare, orice proces.
 Numărul doi exprimă deci un antagonism care din latent devine manifest.
 El poate semnifica o rivalitate, o reciprocitate ce poate fi aceea a 
urii sau a iubirii, o opoziție care poate fi contrară și incompatibilă 
sau, tot atât de bine, complementară. Orice lucru are aspectul său 
pozitiv (diurn) și aspectul său negativ (nocturn). O lege fundamentală 
în univers este aceea a permanentei interacțiuni dintre cele două forțe 
opuse ca sens, dar complementare, una pozitivă, masculină, solară, YANG,
 și alta negativă, feminină, lunară, YIN.
În 
cadrul triburilor din Mali, cifra dualității inițiale și a gemenilor 
este un simbol al unirii, al iubirii și al prieteniei. Doi este numărul 
diferențierii relative, al reciprocității antagonice sau atractive. Doi 
este motorul dezvoltării diferențiate sau al progresului, căci orice 
dezvoltare nu apare decât printr-o anumită opoziție. De asemenea, dacă 
personalitatea nu se afirmă decât prin opoziție, doi este principiul 
motor pe calea individualizării.
  
Simbolurile 
binare, sau cuplurile, se găsesc în număr imens în toate tradițiile. Ele
 sunt la originea oricărei gândiri, oricărei manifestări, oricărei 
mișcări. Expresii persane ce folosesc cifra doi sunt foarte numeroase și
 tind în totalitate să arate că virtuțile persoanei sunt dublate, 
înzecite sau amplificate la infinit. În simbolistica persană, cifra doi 
multiplică puterea. De exemplu, mesagerul cu doi cai semnifică o 
rapiditate foarte mare, un cort cu doua compartimente reprezintă 
confortul cel mai mare.
  
Numărul doi semnifică 
un dualism fundamental, considerat în tradiția africană, ca o lege 
cosmică, căci în om există atât moartea, cât și viața, atât binele, cât 
și răul. Trebuie, de asemenea, amintită opoziția dintre inferior și 
superior ce există în fiecare ființă și în relațiile sale cu ceilalți.
Semnificațiile numărului trei
  Semnificațiile numărului trei
Numărul
 trei este pretutindeni un număr fundamental. El exprimă o ordine 
intelectuală și spirituală, în legătură cu DUMNEZEU, cu universul și 
omul. El sintetizează tripla unitate a ființei vii. El rezultă din 
îmbinarea cifrei unu cu cifra doi, fiind în acest caz, un rezultat al 
împreunării dintre Cer și Pământ. Cel mai adesea, Numărul trei, primul 
număr impar, este Numărul Cerului, iar doi, Numărul Pământului, unu 
fiind anterior polarizării acestora.
Trei, 
spun chinezii, este Numărul perfect, expresia totalității, a 
desăvârșirii, căci nu i se poate adăuga nimic. El înseamnă desăvârșirea 
manifestării: omul, fiu al Cerului și al Pământului, completează marea 
triadă.
  
Expresia desăvârșirii este, în budism, 
Triplul Giuvaer sau TRIRATNA: BUDDHA, DHARMA, SANGHA. În tradiția 
hindusă, timpul este triplu (TRIKALE): trecut, prezent, viitor. Lumea 
este și ea triplă (TRIBHUVANA): BHU, BHUVAS, SWAR adică, pământ, văzduh 
și cer. Manifestarea divină are o triplă manifestare (TRIMURTI): BRAHMA,
 VISHNU, SHIVA, care reprezintă aspectele: generator, conservator, 
transformator. De asemenea, există trei tendințe în natură (GUNA): TAMAS
 (centrifugă sau de coborâre), RAJAS (tendința de expansiune), SATTVA 
(centripetă sau ascendentă).
  
Divinitatea însăși 
este concepută, în majoritatea religiilor, cel puțin într-o anumită fază
 și sub o anumită formă, ca triadă în care apar rolurile Tatălui, Mamei 
și Pruncului. Catolicismul propovăduiește dogma trinității, care  
introduce astfel, în monoteismul absolut un principiu misterios de 
relații vii.
  
Trei este Numărul principiului 
masculin, în mai multe tradiții străvechi, fiind reprezentat printr-un 
triunghi cu vârful în sus. Triunghiul cu vârful în jos, însă, are o 
semnificație feminină.
  
Psihanaliștii, urmându-l 
pe Freud, văd în cifra trei un simbol sexual. În domeniul etic, cifra 
trei are o însemnătate deosebită. Aspectele care distrug credința sunt 
trei: minciuna, nerușinarea și batjocura. Trei sunt și aspectele care-l 
duc pe om în iad: clevetirea, împietrirea inimii și ura. Tot trei 
aspectele, însă, îl călăuzesc spre credință: rușinea, buna-purtare și 
frica de Ziua Judecății.
  
Cifra trei mai trimite 
și la nivelurile vieții umane: material, rațional și spiritual sau 
divin. De asemenea, trei sunt fazele evoluției mistice: purificare, 
iluminare și unire. Trei mai semnifică și depășirea rivalității 
(întruchipată prin doi). El exprimă un mister al depășirii, al sintezei,
 al reunirii, al împreunării, al rezolvării. 
  
Pentru creștini, Numărul trei este perfecțiunea unității dumnezeiești: DUMNEZEU este unul în trei persoane.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu