Semnificațiile
numărului cinci provin din faptul că, pe de-o parte, acesta reprezintă
suma primului număr par și a primului număr impar (2+3) și, pe de altă
parte, că este mijlocul primelor nouă numere. El este un semn al unirii,
număr nupțial, așa cum spun pitagoreicii. De asemenea, este și un număr
al centrului, al armoniei și al echilibrului. El reprezintă deci, cifra
hierogamiilor, unirea principiului ceresc (3) cu cel pământesc (2).
Cinci
mai este și simbolul omului, căci, având brațele desfăcute, acesta pare
dispus în cinci părți sub forma unei cruci: cele două brațe, bustul,
centrul ce cuprinde inima, capul și cele două picioare. Cinci
simbolizează totodata universul. Numărul cinci reprezintă cele cinci
simțuri și cele cinci forme ale materiei.
În
China, cinci este Numărul Pământului, fiind suma celor patru regiuni
cardinale și a centrului, el reprezintă universul manifestat. Cinci mai
este însă și suma numărului doi și trei, care reprezintă Pământul și
Cerul în propria lor natură, conjuncția dintre YIN și YANG. Cinci mai
este și Numărul inimii.
În simbolismul hindus
cinci reprezintă conjuncția dintre doi (număr feminin) și trei (număr
masculin). Este principiul vital, Numărul lui SHIVA, regeneratorul.
În
cadrul budismului pot fi, de asemenea, observate cinci direcții (cele
patru puncte cardinale plus centrul), cele cinci elemente (pământ, apă,
foc, vânt, spațiu) și cinci feluri de cunoaștere. Cinci se dovedește a
fi aici Numărul perfecțiunii integrate.
În
America Centrală, cinci este o cifră sacră. În perioada agrară, el era
simbolul numeric al zeului porumbului. În manuscrisele și în sculptura
MAYA, el era adesea reprezentat printr-o mână deschisă.
La azteci, zeul numărului cinci (porumbul cel tânăr) este patronul dansului și al muzicii. Această funcție îl asociază cu dragostea, cu primăvara, cu aurora și cu toate jocurile.
La azteci, zeul numărului cinci (porumbul cel tânăr) este patronul dansului și al muzicii. Această funcție îl asociază cu dragostea, cu primăvara, cu aurora și cu toate jocurile.
Reluând
interpretarea numărului cinci la străvechii mexicani, J. Soustelle punea
în lumină ambivalența caracteristică acestui simbol. Cinci, afirmă el,
este, înainte de orice, Numărul lumii prezente și al centrului crucii
punctelor cardinale. De aceea, el simbolizează focul, însa sub dubla sa
accepție: pe de-o parte, cea solară, legată deci de regimul diurn, de
lumină, de viața triumfătoare, și, pe de alta, sub forma sa internă,
terestră, legată de noapte și de drumul nocturn al soarelui negru, prin
infern.
Sfânta Hildegarde din Bingen a dezvoltat
o întreagă teorie a cifrei cinci ca simbol al omului. Omul se împarte,
pe lungime, din vârful capului și până la picioare, în cinci părți egale
și pe lățime, având brațele întinse, de la o extremitate a unei mâini
la cealaltă, tot în cinci părți egale. Ținând seama de aceste cinci
măsuri egale pe lungime și de cele cinci măsuri egale pe lățime, omul
poate fi înscris într-un pătrat perfect. Astfel, cinci pătrate pe
lungime și cinci pătrate pe lățime formează o cruce într-un pătrat,
pieptul fiind locul de intersecție al brațelor crucii. Dacă pătratul
este simbolul pământului, omul este ca o cruce în această lume, sau
lumea este pentru el o cruce.
Pentagrama este
emblema microcosmosului și a androginului. În miniaturile medievale,
omul ca și microcosmos era adesea reprezentat cu mâinile și picioarele
depărtate, spre a indica mai bine cele cinci vârfuri ale pentagramei.
Numărul cinci determină deci structura omului.
Omul poate fi, prin urmare, înscris într-o pentagramă al cărei centru este sexul uman. Această pentagramă se află la originea semnului ideografic chinez care reprezintă Omul. Dacă omul se află cu mâinile și picioarele întinse, iar centrul său este sexul, atunci partea sa superioară este egală cu cea inferioară. Astfel, în jurul său poate fi trasată o circumferință ale cărei raze sunt cele două jumătăți ale trupului.
Omul poate fi, prin urmare, înscris într-o pentagramă al cărei centru este sexul uman. Această pentagramă se află la originea semnului ideografic chinez care reprezintă Omul. Dacă omul se află cu mâinile și picioarele întinse, iar centrul său este sexul, atunci partea sa superioară este egală cu cea inferioară. Astfel, în jurul său poate fi trasată o circumferință ale cărei raze sunt cele două jumătăți ale trupului.
Numărul cinci simbolizează manifestarea omului aflat la capătul evoluției sale biologice și spirituale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu