Shiva Bhairava
Shiva , transcendent şi inefabil care se manifestă în noaptea tainică a revelaţiei divine, Shivaratri
"Lumină mirifică a tuturor luminilor, tenebre
tainice ale tuturor tenebrelor! Acestor lumini paradisiace şi acestor
tenebre tainice, care manifestă neîncetat o strălucire fără pereche,
închinare!” Ahinavagupta – Laghuvritti I.I.
Shiva
învăluie atât luminile, cât şi tenebrele într-o strălucire
transcendentă incomparabilă. El nu are nici un mod definit de a fi
(deoarece aceasta ar constitui o limitare). El este “cea de-a treia
minune, de dincolo de existenţă şi de non-existenţă”, fiind astfel
dincolo de orice atribut. El este acea ipostază a lui Dumnezeu cel
extraordinar şi suprem, al cărui semn distinctiv este acela de a nu avea
nici unul. Astfel, yoghinul care aspiră să se identifice cu starea lui
Shiva accede în “inefabila Noapte, unde nu se mai pune problema
călătoriei sau a etapelor”. Utpaladeva invocă această noapte cu o
dorinţă arzătoare: “Te implorăm, plini de umilinţă, fă ca în noi să
domnească mereu, atotstăpânitoare, acea paradisiacă Noapte a lui Shiva, a
cărei esenţă luminoasă răspândeşte mereu propria-i strălucire necreată.
În Ea, luna (-, femininul) şi soarele (+, masculinul), precum şi toate
celelalte dualităţi pătrund asfinţind.”
Noaptea
tainică a nediferenţierii – ce reprezintă puritatea fără umbră a lui
Shiva, care înlocuieşte ziua iluziei – nu este altceva decât un aspect
al deznodământului ce duce la starea de nedeterminare finală
(nirvikalpa) a conştiinţei fuzionate cu Shiva.
Putem
aminti aici şi noaptea bucuriei extatice, în care fiinţa adoratorului
este copleşită de inefabilul Paramashiva, noapte a eroului spiritual
(vira), care a ajuns la capătul ascensiunii sale, deşi ea este mai
presus de orice descriere, căci în fond nici o noţiune nu îşi găseşte
drum până la ea.
Fie că doarme, fie că
veghează, adoratorul cunoaşte somnul conştient (yoganidra) al iubirii,
care îl va conduce până la starea de nediferenţiere extatică
(nirvikalpa). Graţie intensităţii extraordinare a voinţei, gândirea
discursivă este atunci ca şi adormită, adormită pentru lumea iluziei,
căci întreaga fiinţă a adoratorului lui Shiva se odihneşte în liniştea
beatifică a iubirii de Dumnezeu. Iar acest somn supraconştient
(yoganidra) nu cuprinde numai înţelegerea mentală limitată şi
diferenţiatoare, ci învăluie chiar şi inima, fiindcă aşa cum mintea se
leapădă de conceptele şi imaginile sale fluctuante şi se resoarbe apoi
în nediferenţiere lăsând să subziste doar Pura Conştiinţă (cit), tot aşa
şi inima trebuie să se golească de tot ce nu este Shiva: amintire,
devoţiune concretă, bucurii spirituale minore etc., pentru ca în final
să nu rămână decât starea imensă, vidă şi pură a lui Shiva. Aceasta
este, în realitate, pentru inima iubitoare, adevărata asceză spirituală.
Tainica
noapte a nediferenţierii care însoţeşte înaintarea yoghinului spre
iluminarea spirituală este diferită în funcţie de etapa parcursă şi de
intensitatea iubirii acestuia. Dacă ea se sfârşeşte pentru cel care a
realizat identitatea cu Shiva într-o “noapte” (starea de vid beatific)
de fuziune totală, plină de beatitudine, ea apare de-a lungul drumului
când dulce, când dificilă. Uneori, adoratorul (bhakta) înaintează prin
tatonări, aproape dezorientat, lipsit provizoriu de Prezenţa divină,
după ce cunoscuse multă vreme fericirea de a o resimţi plenar.
Dorul
copleşitor de Shiva se adânceşte tot mai mult pe măsură ce yoghinul
înaintează pe calea spirituală. Într-un stadiu mai avansat al
ascensiunii sale spirituale, aspirantul este supus altor încercări
teribile ale ego-ului, dar încă oarecum obscure, în căutarea unei
Realităţi Ultime care acum îi scapă.
Chiar şi
după ce yoghinul a trăit revelarea fulgerătoare a Sinelui Suprem Atman,
nemaiavând apoi nici o îndoială şi ataşându-se lui Shiva într-o stare de
comuniune în care “incomparabila fericire a acoperit înspăimântătorul
abis al separării”, el se mai poate întrista încă, cuprins de dor, şi
nemulţumit de incapacitatea sa de a-l contempla pe Shiva fără
întrerupere. Splendoarea divină străluceşte pentru el numai în anumite
momente, fiind o lucire fulgerătoare, ca o rază de speranţă, ce se
manifestă numai în timpul extazului (samadhi), nu şi în cursul stărilor
de veghe sau de somn.
Pe această cale a graţiei
şi a renunţării, beatitudinea şi dorul nesfârşit de Dumnezeu se
contopesc într-un mod inefabil. "Glorie acestei mari sărbători a
inexprimabilei iubiri divine, unde chiar şi lacrimile au savoarea
ambroziei. Universul întreg a secat în mine. Mi-am consumat sufletul în
focul iubirii şi astfel L-am găsit pe Shiva.” - Lalleshvari.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu