DIVINUL FEMININ ÎN CONŞTIINŢA COLECTIVĂ
În
mitologie, Lilith apare în literatura rabinică evreiască, în Zohar, ca
fiind prima soţie a lui Adam. Ea a fost repudiată de Adam deoarece reclama
egalitatea între sexe (!)
şi se plângea de modul în care acesta îşi îndeplinea datoria conjugală. Ea
reprezintă refuzul matriarhatului de a se supune unei autorităţi masculine,
unei noi societăţi patriarhale, unde domneşte Adam. Refuzând să se întoarcă la
Adam, Lilith a fost pedepsită. Acesta a fost momentul în care Dumnezeu i-a
dăruit-o lui Adam pe Eva, cea cuminte și supusă, exact
opusul lui Lilith. (Asta până când a căzut şi ea în păcat, mâncând din
fructul interzis!)
În
astrologie Lilith, sau Luna Neagră, este un punct focar, deci nu este un corp
ceresc în adevăratul sens al cuvântului. Faptul că ne este teamă de ceea ce
reprezintă Lilith în harta natală, înseamnă că acest aspect este încă profund
neînţeles atât la nivelul conştiinţei personale cât şi al celei colective.
Fenicienii
o numeau Luna Neagră, Luna descrescătoare, în opoziţie cu Luna albă, care era
Luna crescătoare. Tranzitul lui Lilith prin fiecare semn zodiacal este de 270
de zile, practic 9 luni, fiind singurul ciclu astrologic care corespunde
timpului de gestaţie!
“În
tema natală Lilith reprezintă puterea feminină, emanciparea feminină şi
nesupunerea. Pentru un bărbat ea reprezintă Anima (partea sa feminină), iar
pentru o femeie simbolizează Animus (partea sa masculină). Este legată de
sexualitate şi de instincte. Lilith desemnează o karmă, presupune un proces de conştientizare şi o
depăşire de sine. “(D. Ciupercă, “Astrologia în noua eră”)
“Anima şi Animus, trăiesc şi funcţionează în
straturile adânci ale inconştientului, pe care l-am desemnat inconştientul colectiv.
Este spiritul strămoşilor noştri necunoscuţi, felul lor de a gândi şi de a
simţi, felul lor de a afla viaţa şi lumea, zeii şi oamenii.” (C.G.Jung,
“Arhetipurile şi inconştientul colectiv”)
Dacă Luna ne pune în contact cu
Inconştientul personal, Lilith ne pune în legătură cu inconştientul colectiv,
cu Sufletul lumii, cu lumea arhetipurilor. Lilith reprezintă inconştientul
atavic, Cronica Akasha a omenirii. Umbra poate fi relativ uşor accesată şi
cunoscută prin proiecţii, dar zona
reprezentată de Anima şi Animus (Lilith) nu poate fi uşor accesată, deoarece
aici nu exista proiecţii!
Accesarea
potenţialului reprezentat de Lilith în tema natală depinde de Lună, care funcţionează ca mediatoare. Prin intermediul Lunii informaţiile din inconştientul colectiv, reprezentat de
Lilith, sunt aduse în inconştientul personal, de unde pot fi apoi accesate şi
aduse în lumina conştiinţei. Lilith ne oferă o şansă extraordinară de evoluţie, pentru că doar
acceptându-ne şi partea întunecată (inconştientul) putem fi Întregi!
Un alt aspect al Divinului feminin, este
reprezentat de Maria Magdalena. Ea
a fost
confundată cu femeia păcătoasă care i-a spălat picioarele lui Isus, desi Biblia nu
susține nicăieri că Maria Magdalena ar fi fost o prostituată, acesta fiind un
mit inventat de slujbașii bisericii pentru a limita rolul femeilor în biserică.
(În 1969 Biserica Catolică a dezminţit că Maria Magdalena ar fi fost o
prostituată.)
După
1945, odată cu descoperirea manuscriselor de la Nag Hammadi şi a “Evangheliei
după Maria”, Mariei Magdalena i se recunoaşte
rolul şi importanta în evoluţia creştinismului. Conform evangheliilor
canonice, ea îndeplinește toate criteriile pentru a fi considerată apostol:
a fost împreună cu Isus în timpul predicilor lui, a fost martoră la moartea și
învierea lui Isus și i-a învățat pe alții evanghelia.
Iată
ce îi spune Petru Mariei Magdalena: “Soră,
noi ştim că Mântuitorul te-a iubit mai mult decât pe toate celelalte femei.
Spune-ne nouă vorbele Mântuitorului pe care tu ţi le aminteşti şi pe care tu le
cunoşti, dar pe care noi nu le-am auzit.” (“Evanghelia după Maria”)
Sfânta Fecioară Maria,
care “s-a învrednicit de cinstea excepțională de a naște cu trup pe Fiul lui
Dumnezeu și Mântuitorul lumii", este un alt aspect al Divinului feminin, fiind venerată "ca cea dintâi și cea mai mare
dintre toți sfinții, fiind mai cinstită decât heruvimii și mai preamărită fără
de asemănare decât serafimii".
Cinstită şi preamărită şi totuşi despărţită de
Tată şi Fiu... “Creştinismul a despărţit eternitatea trecută a Tatălui de
eternitatea viitoare a Fiului, adevărul pământesc de cel ceresc. Nu vor fi ele
unite prin ceea ce vine, revelaţia Duhului – Eterna Feminitate, Eterna
Maternitate? Nu va împăca Mama pe Tatăl şi Fiul?” (John Noyce, “Divinul
Feminin”)
Manifestarea
cea mai elevată a Divinului feminin este reprezentată de Sophia
(Înţelepciunea Divină), care integrează toate
celelalte
aspecte ale principiului feminin prezentate anterior. C.G. Jung a
afirmat că dezvoltarea Animei are patru niveluri distincte, pe care le-a
numit Eva, Elena (dupa Elena din Troia), Maria şi Sophia
(!), toate aceste aspecte
reprezentând de fapt diferite etape de
dezvoltare şi de evoluţie prin care Divinul feminin atinge desăvârşirea
spirituală de la Eva cea instinctuală până la Sophia cea înţeleaptă!
Doar când vom onora, în primul rând la nivel interior, toate aceste aspecte, Divinul
feminin îşi va reintra în drepturi, iar
“componenta feminină a umanităţii se va manifesta cu o putere fără precedent,
contrabalansând dominaţia anterioară a forţelor masculine într-o armonie
perfectă.” (M. Epstein, “Roza Mira”)
Sursa: http://adinafenechiu.blogspot.ro/2013/08/divinul-feminin-in-constiinta-colectiva.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu