Iubirea
Iubesti
cu adevãrat atunci când nu te mai identifici cu o persoanã anume, când
nu mai crezi despre tine cã ai un corp si o anumitã personalitate.
Altfel spus, când ti-ai deplasat simtul identitãtii de la nivelul Eului
la nivelul Sinelui.
Este
ceea ce se manifestã spontan atunci când mintea se linisteste si se
echilibreazã, când sentimentul separãrii dispare, fiind înlocuit de o
senzatie de unitate destul de greu de descris, întrucât transcende posibilitãtile ridicol de limitate ale vocabularului meu.
Stiti care este criteriul dupã care poate fi recunoscutã iubirea realã?
Este BUCURIA. Când iubesti cu adevãrat esti fericit. Te simti împlinit si nu mai ai nevoie de nimic.
În primul
rând, nu ai nevoie sã primesti ceva în schimb pentru iubirea ta.
Întelegi ce spun? Nu ai nevoie de cineva care sã te iubeascã!
Tu NU iubesti pentru a primi la schimb iubirea celuilalt. Iubesti pentru cã a iubi este ceva ce te face fericit.
Tu NU iubesti pentru a primi la schimb iubirea celuilalt. Iubesti pentru cã a iubi este ceva ce te face fericit.
Iubirea realã existã doar atunci când nu mai ai nevoie de un alt om!
Nu
ai nevoie ca celãlalt sã te aprecieze, sã te laude, sã-ti acorde timpul
lui, sã te facã sã trãiesti orgasme multiple sau sã-ti facã zilnic de
mâncare. Aceasta nu este iubire.
Este
un gen de afectiune interesatã, un fel de a avea sentimente pozitive
pentru oameni care te ajutã sã-ti împlinesti nevoile si dorintele
personale.
Într-o exprimare deloc elegantã sau diplomatã, tu nu îi iubesti pe oameni. Te folosesti de
ei pentru a-ti satisface nevoile. Putem numi aceasta "iubire" în cazul
în care convenim cã a iubi fãrã a astepta nimic în schimb este ceva ce
nu poate face parte din realitate.
Mi se pare cã lucrurile stau exact pe dos. A iubi neconditionat este
o expresie a realitãtii, pe când orice altã formã de "iubire" este
iluzorie. Realitatea, Sinele, Iubirea, Constienta, Dumnezeu, Fericirea
- acestea sunt degete care aratã spre ceva ce, de fapt, nu poate fi
cuprins în cuvinte, dar poate fi simtit, experimentat, trãit plenar.
Când
iubesti pentru a fi iubit sau când iubesti pentru cã esti iubit,
pot admite doar cu mare îngãduintã cã aceasta este iubire. Însã acesta
nu ar fi decât un fel de a ne fura singuri cãciula. Este ca si
cum cineva care trãieste la câmpie se urcã la un moment dat pe o movilã
si e convins astfel cã stie ce este un munte.
Iubirea
interesatã, adicã amestecatã cu nevoi personale, fãrã sã îti dai seama,
stirbeste libertatea celuilalt. Dacã am nevoie de ceva de la tine
pentru a fi fericit, dacã fericirea mea depinde de tine, te voi
manipula, adesea inconstient. Ori, acolo unde manipularea creste,
libertatea scade.
Relatiile
de cuplu, pe care se întâmplã sã le analizez în meseria mea, sunt pline
de manipulãri si contramanipulãri, strãduinte inconstiente de a obtine
afectiunea, grija sau banii celuilalt si frustrãrile corespunzãtoare
esecului acestor eforturi.
Iubirea realã dãruieste si uitã.
Nu
are un carnetel în care sã noteze: "Astãzi i-am adus flori. Ea ce mi-a
adus?" sau "De 6 luni îi spãl sosetele si lenjeria intimã". Iubirea care
cere se transformã într-o închisoare cu pereti transparenti. Un numãr
incredibil de oameni cred cã sunt liberi numai pentru cã peretii
închisorii în care trãiesc sunt invizibili.
Ai
trãit vreodatã aceastã experientã? Sã oferi ceva cu bucurie, fãrã
sã astepti nimic în schimb. Este o experientã mãreatã. Nu stiu dacã are
termen de comparatie.
Atentie!
Nu mã refer la situatia în care ai oferit ceva fãrã a cere nimic în
schimb, iar în "darul" tãu nu a existat nici un fel de entuziasm. Ba
dimpotrivã, adânc în sufletul tãu, au existat resentimente, tensiune,
senzatia de a fi obligat. Nu se poate vorbi de daruri în acest caz. Tu,
cel adevãrat, nu ai fi fãcut asta, doar cã nu te-ai putut opune.
Între a oferi locul în autobuz cu bucurie,
respectiv dintr-un sentiment al datoriei existã aceeasi diferentã ca
între un leu si un motan. Amândouã sunt feline, însã numai unul este
regele animalelor.
Iubirea
realã are o calitate aristocraticã în sensul cel mai elevat al
acestui cuvânt. Ea se manifestã în actiuni care izvorãsc din preaplin,
din abundentã sau exces, spre deosebire de iubirea în acceptiunea ei
curentã, care e activatã de nevoie, deci de lipsã sau deficit.
Un
controversat maestru spiritual [Osho] spunea cã lumea e plinã de
cersetori, oameni care îsi cersesc iubire unii altora. Ei se simt
dezamãgiti si frustrati, deoarece nici un cersetor nu poate face fericit
un alt cersetor. In ce-i priveste pe împãrati, nu existã nici un
pericol de suprapopulare.
Pentru
a fi asemenea unui împãrat, trebuie mai întâi sã-ti cunosti Sinele,
întreprindere destul de anevoioasã când esti prins în mrejele acestei
lumi.
Iubirea
ca dãruire poate fi înteleasã mai bine, fiind un fenomen mai degrabã
exotic, dacã îi studiem contrapartea omniprezentã. Mã refer la a
acapara sau a te agãta de...
Aceste atitudini sunt împotriva vietii, iar acest adevãr elementar ne este necontenit demonstrat de respiratie.
Dacã te agãti de aerul din plãmâni si nu îi dai drumul, în curând vei
muri. Pentru a trãi este necesar sã îl oferi atmosferei, sã nu îl tii
doar pentru tine. Este vital sã îl scoti din tine, sã îi dai drumul.
Primesti si oferi, primesti si oferi - este un echilibru.
Ceea
ce e atât de simplu la nivel fizic devine brusc complicat la
nivel sufletesc. Acolo te bucuri sã primesti, dar ai mari ezitãri în a
oferi. Acumulezi afectiune. O stochezi.
Într-un alt caz, nu primesti nimic si, pe bunã dreptate, te întrebi: "Dar eu de ce sã ofer? Ce, sunt mai prost?"
Ambele variante stopeazã circuitul iubirii. Rezultatul este dezechilibrul emotional.
Devii frustrat si nefericit, chiar dacã la suprafatã împachetezi aceste
sentimente adânci în sigurantã de sine sau lipsã de griji. Cine are o
privire pãtrunzãtoare vede dincolo de ambalajul strãlucitor.
Este crucial ca energia iubirii sã curgã, altfel te simti împovãrat, greu.
Înãuntrul oricãrei fiinte umane se aflã Sinele care nu este nimic altceva decât
iubire. Si întelepciune, ca sã nu fiu partizan.
Dacã energia iubitoare a Sinelui nu este exprimatã, dacã este blocatã, ea se întoarce împotriva ta.
În
psihoterapie existã opinia cã multe tulburãri se datoreazã
agresivitãtii neexprimate.
Eu cred cã o serie de patologii au la bazã iubirea neexprimatã. Fiind
blocatã înãuntrul tãu, energia îsi schimbã polii. Ceea ce era benefic si
creator devine, prin reprimare statornicã, malefic si distructiv.
Acesta e motivul pentru care rãmân optimist în ceea ce-l priveste pe Diavol. Într-o bunã zi, cineva îi va schimba polii.
Actul de a te agãta de, în loc de a dãrui, meritã o analizã mai atentã.
El are
la bazã identificarea cu Eul, trãirea intensã cã esti o fiintã
separatã, într-un univers strãin si indiferent, dacã nu cumva ostil.
Iluzia Eului are drept consecintã limitarea capacitãtii de a iubi. Mai
pe scurt, când Eul apare, iubirea dispare.
Acolo unde încã mai existã nevoi personale, unde încã mai tânjesti dupã ceva exterior, iubirea neconditionatã nu se poate naste.
Nu te amãgi spunându-ti cã e vorba de dragoste atunci când îi spui prietenului tãu: "Te iubesc atât de mult. Nu pot trãi fãrã tine". Aceasta nu e dragoste, ci teamã. Te agãti de el deoarece nu stii cum sã fii fericitã fãrã el.
Nu este dragoste nici când îi spui sotiei tale: "Inima mea este rãnitã când tu iei masa în oras cu un alt bãrbat". Este posesivitate.
Nu te amãgi spunându-ti cã e vorba de dragoste atunci când îi spui prietenului tãu: "Te iubesc atât de mult. Nu pot trãi fãrã tine". Aceasta nu e dragoste, ci teamã. Te agãti de el deoarece nu stii cum sã fii fericitã fãrã el.
Nu este dragoste nici când îi spui sotiei tale: "Inima mea este rãnitã când tu iei masa în oras cu un alt bãrbat". Este posesivitate.
Si nu este dragoste nici când un pãrinte suferã pentru copilul lui care se mutã definitiv într-un alt oras. Este dependentã.
De câte ori crezi cã suferi din dragoste, de tot atâtea ori nu esti conectat la realitate.
Este
mult mai mãgulitor pentru imaginea ta de sine sã gândesti cã la baza
suferintei tale este iubirea când este, de fapt, egocentrismul. Sau, ca
sã nu sune atât de dur, sã-i spun identificarea cu Eul.
Din iubire nu se poate suferi, tot asa cum nu poti cãdea în sus. Iubirea este fericire. Iubirea realã.
Dacã suferi, acesta e un criteriu minunat de clar prin care esti informat cã nu ai iubit.
Ceea ce tu numesti iubire nu a fost decât agãtare, atasament,
dependentã, posesivitate. Stiu cã nu sunã deloc frumos sau romantic.
Pentru mine acesta este un adevãr psihologic, ti-l recomand cu cãldurã.
Iubeste adevãrul si te vei vindeca de iluzii. Vei intra în realitate.
Nu în realitatea despre care nu înceteazã sã vorbeascã pragmaticii,
care nu este altceva decât o specie a iluziei. Ci în realitatea care nu
este decât bucurie fãrã sfârsit.
Eul este
principalul obstacol în calea iubirii. Fãrã Eu, iubirea
curge nestingheritã, asemenea unui râu care îsi gãseste, cu gratie,
drumul cãtre ocean.
A fi fãrã Eu nu înseamnã a fi un lunatic sau un psihopat, ci a fi nedivizat.
A fi unificat. A fi unul, adicã Sinele.
Nu
este ceva asa de simplu datoritã incredibilei conditionãri sociale la
care suntem supusi. Aceastã conditionare începe încã de la nastere.
Cresterea si educatia unui copil nu sunt altceva decât un lung sir de
conditionãri, unele mai primitive, altele mai subtile.
Multe conditionãri preexistã deja în limbaj (am analizat asta în altã carte, dar nu mai stiu care).
Conditionarea supremã este credinta cã esti o persoanã anume, un agent independent care simte, gândeste si actioneazã.
Nu
este deloc asa. Tu nu esti cineva care este, de pildã, dezamãgitã
pentru cã partenerul tãu a uitat de aniversarea cãsãtoriei voastre. Dacã
esti atent, poti realiza cã dezamãgirea este ceva de care tu esti
constient. Tu nu esti dezamãgirea. Nu te identifici cu ea. Mai degrabã
poti spune "Existã dezamãgire", dar nu existã cineva care sã fie subiectul dezamãgirii.
Aceasta înseamnã cã nu existã un Eu. Existã dezamãgire, care va trece dacã nu încerci sã te lupti cu ea.
Si atunci, cine esti tu? Esti fundalul pe care apare dezamãgirea. Dacã te-ai identifica mai putin cu ea si ai rãmâne mai mult la tine însuti, ai putea descoperi cã natura ta este fericirea.
În
tine apar toate stãrile, gândurile sau actiunile, însã tu nu esti nici
una din acestea. Esti dincolo. Si pentru cã esti dincolo, nu poti
fi obiect de cunoastere pentru nimeni.
În
acest sens tu esti gol sau vid. Nu esti cineva anume, nu poti fi vãzut
în contrast cu nimeni. Esti unificat si fãrã margini, fãrã nici o
fisurã.
Când
ajungi în acest punct este imposibil sã mai confuzi dragostea
cu dorinta, siguranta sau plãcerea. Este ca si cum ai fi Soarele.
În nici un mod nu mai poti confunda lumina cu întunericul. Întunericul existã doar acolo unde lumina ta nu pãtrunde.
Dacã
esti acoperit de un nor dens, lumina continuã sã-ti rãmânã accesibilã.
Însã pentru cineva aflat pe Pãmânt, lumina ta pare a fi dispãrut.
Apoi norul trece si tu reapari. Însã tu nu ai dispãrut niciodatã! Totul a fost o iluzie.
Creatia este acest joc de lumini si umbre, rafinat, amplificat si îmbogãtit la nesfârsit.
Doi oameni care se doresc unul pe celãlalt pot crede cã se iubesc.
Nu, nu, nu. Ei doar se doresc! Dorinta nu este
iubire. Dorinta înseamnã "Vreau ceva de la tine". Vreau sã fii alãturi
de mine, vreau sã mã protejezi, vreau sã te penetrez, vreau sã fii mama
copiilor mei, vreau sã te pot mângâia, vreau sã mã asculti, vreau sã te
conformezi, vreau sã mã admiri.
Cine vrea toate lucrurile astea?
Eu.
Iatã Eul !
Si atunci, iubirea realã exclude dorinta? Nu o exclude, ci o integreazã.
Te iubesc
si mi-ar plãcea sã te pot mângâia. M-as bucura sã-mi exprim iubirea
în acest fel. Dacã tu nu vrei sã fi mângâiatã sau dacã vrei sã fii
mângâiatã de un alt bãrbat, nu e nici o problemã. Iubirea mea pentru
tine rãmâne aceeasi.
Nu încep sã te iubesc mai putin sau chiar sã te urãsc pentru cã tu preferi atingerea unui alt bãrbat.
"Sunt înnebunit dupã tine. De când te-am vãzut am stiut cã suntem fãcuti unul pentru celãlalt".
Iubire realã ? Deloc.
Dragoste pasionalã, explozie de hormoni ? Cu sigurantã.
"Esti minunat. Nu semeni cu nici unul din fostii mei parteneri".
Nu mai pun întrebarea deoarece stii rãspunsul. Iubirea este confundatã cu dorinta sau cu nevoia.
"Te iubesc" în traducere înseamnã adesea "Am nevoie de tine".
Ar trebui retrasã licenta de practicã.
Traducerea corectã este: "Am ceva sã-ti ofer. Gratuit."
Învãtând
sã trãiesc în onestitate, sã iau lucrurile asa cum sunt, sã recunosc cã
deocamdatã nu te iubesc, ci doar am nevoie de tine,
voi ajunge cu sigurantã si sã te iubesc. Altfel, amãgindu-mã cã deja te
iubesc, este ca si cum as crede cã am escaladat Everestul, când nu sunt
de fapt decât în prima tabãrã.
Iubirea
neconditionatã îmi pare a fi Everestul acestei vieti,
iar a o experimenta si exprima în viata ta îmi pare a nu suporta nici
un fel de comparatie, cu nici un fel de realizare socialã, financiarã,
profesionalã, sportivã sau de alt tip de pe lumea asta. Mi se pare cu
totul inutil sã strângi o avere fabuloasã, sã vorbeascã toatã lumea,
unii cu invidie, despre succesele tale sau sã ai putere asupra altor
oameni, dacã nu esti capabil sã iubesti neconditionat mãcar un alt om.
Si dacã reusesti sã iubesti fãrã nici un fel de asteptãri un alt om,
sunt convins cã vor urma si altii.
Cred
cã punctul de cotiturã aici este: a iubi cu adevãrat un om. Primul pas
este cel mai greu. Asa începe cãlãtoria de 1000 de mile.
O
altã confuzie clasicã este între iubire si gelozie. Iubirea nu are cum
sã fie geloasã, tot asa cum cãldura nu are cum sã fie rece.
Gelozia indicã limpede nu prezenta iubirii, ci prezenta Eului.
Eul se simte rãnit, umilit, nelinistit. De ce?
Femeia
pe care pretinzi cã o iubesti este tandrã cu un alt bãrbat. Îl tine
de mânã, îl priveste cu afectiune.Tu vezi asta si mai cã nu lesini.
Iubire mare, nu-i asa? Nu e. Gelozie, cât cuprinde.
Care este mecanismul? De ce suferi? De ce nu suporti asta?
Pentru cã îti este fricã! Dacã recunosti asta trebuie sã fii un tip onest, în fata cãruia mã înclin. Dacã nu...
Dar de ce anume te temi? Sunt mai multe rãspunsuri.
1) Te temi de singurãtate. Ea îl va prefera pe celãlalt si te va pãrãsi pe tine.
Vei
rãmâne singur si nu ai suficientã încredere în tine. Nu crezi cã te
vei descurca. Prin urmare, la nivel inconstient te autopercepi un copil,
care are nevoie de o mamã. Aceastã mamã este femeia pe care o "iubesti"
si care te temi cã te va abandona.
2) Nu te temi de singurãtate. Stii cã o sã faci fatã.
Te temi de propriul tãu sentiment de
inferioritate. Dacã îl preferã pe celãlalt, înseamnã cã celãlalt
este mai bun ca tine. Deci tu esti inferior. Esti slab.
E cumplit sã simti asta. Demonul comparatiei a pus stãpânire pe tine.
3) Nu te temi de singurãtate si nu ai nici complexe de inferioritate pe linia masculinitãtii.
Te
temi cã nu mai ai pe cine sã posezi. Tu erai fericit nu pentru cã o
iubeai, ci pentru cã o posedai. A poseda înseamnã control.
Control înseamnã putere. Ea este tandrã cu un alt bãrbat si tu nu poti
controla asta. Îngrozitor! Suferi pentru cã vezi cã se simte bine cu
altcineva. De necrezut!
Ea poate fi fericitã cu altcineva. Ce înseamnã asta? Inseamnã cã tu nu ai exclusivitate. Adicã nu ai o valoare specialã.
Ti-ai
dat seama, aici suntem pe o problemã de autovalorizare si stimã de
sine. Dacã ai fi sigur de valoarea ta, nu ai avea nevoie de nici o
exclusivitate.
În
grupurile terapeutice pe care le conduc aceastã problemã apare adesea,
când lansez urmãtoarea întrebare perfidã: "Ai fi de acord ca
partenerul tãu/partenera ta sã-si petreacã o noapte cu altcineva?"
Rãspuns frecvent: Nu. De ce? Deoarece doresc exclusivitate sexualã.
Hai,
sã tinã de mânã pe altcineva, chiar sã se sãrute, treacã-meargã, însã
pânã la sex! Altfel spus, iubirea mea pentru tine este enormã, câtã vreme nu ai relatii sexuale cu altcineva.
Întrebare naivã: dacã o iubesti, de ce nu te bucuri pentru bucuria ei?
De ce nu te bucuri dacã un alt bãrbat o face fericitã, fie si numai în
plan erotic? De ce suferi tu când el se simte bine cu o altã femeie?
Ce legãturã existã între suferinta ta si bucuria pe care ea o simte cu altcineva?
Nici o legãturã. Tu îti produci suferintã singur.
Suferinta
ta apare din problemele tale nerezolvate, pe care aceastã situatie
particularã le scoate la luminã. Este ca o boalã pe care o aveai în
tine, în stare latentã. Acum ai aflat de ea. Aceastã boalã se numeste
gelozie. Ea nu apare din iubire. Dimpotrivã. Iubirea este remediul.
Unii
mi-au spus cã, în astfel de situatii, absenta geloziei la partenerii
lor ar fi un semn cã nu le pasã. Nu e deloc asa. Semnul cã nu îi pasã de
tine nu este absenta geloziei, ci absenta bucuriei. Dacã afirmã cã te
iubeste, dar nu se bucurã când tu esti satisfãcutã, acesta e un indiciu
puternic. Nu îi pasã de tine, ci de el. Eul, îti amintesti?
Doar
Sinele se poate bucura pentru celãlalt, deoarece Sinele se recunoaste
în celãlalt. Eul nu poate iesi din propria lui carapace. Eul este
o contractie, pe când Sinele este o expansiune.
Mai
existã o perspectivã din care putem întelege de ce iubirea realã
este luatã drept altceva decât este si de ce apare asa-zisa "suferintã
din iubire". Este vorba despre confuzia dintre scop si mijloc. Confuzie
înseamnã încurcãturã, imprecizie, neclaritate, obscuritate. Altfel spus,
maya, forta iluziei.
Sã
presupunem cã scopul tãu este sã te simti satisfãcut.
O modalitate prin care îti atingi acest scop este sã joci tenis la
Arenele BNR. Câtã vreme ai un partener de joc, rachetã, mingi si un
teren de joc disponibil, îti atingi scopul. Te întorci acasã obosit, dar
satisfãcut. Mijlocul prin care îti împlinesti dorinta este jocul de
tenis. Retine acest amãnunt: jocul de tenis nu este scopul, ci mijlocul.
Sã
te anunt ceva. Partenerul tãu de joc nu mai poate veni. Este bolnav
sau trebuie sã plece în delegatie sau vrea sã joace cu altcineva. Ce se
întâmplã cu tine? Incepi sã suferi. Crezi cã ai un destin blestemat.
Te gândesti la sinucidere, îti faci programare la psiholog. Iatã
confuzia!
Scopul
tãu a devenit sã joci tenis cu cineva anume. Ai uitat? Acesta era doar
mijlocul. Scopul tãu era sã te bucuri. Ai nevoie de putinã claritate. Si
flexibilitate!
Tenisul nu este singurul mijloc de
care te poti folosi pentru a trãi bucuria.Cu sigurantã existã si
altele. Cautã sã devii constient de ele. Te-ai putea bucura jucând tenis
de masã, baschet, volei, sah sau oricare alt sport. Poate înclinãrile
tale nu se reduc la domeniul sportiv. Sunt zeci, dacã nu sute de
activitãti în care te-ai putea angrena.
Sã
admitem cã nu ai chiar atâta deschidere. Tu vrei neapãrat sã joci
tenis. O.K. Dar de ce te încãpãtânezi sã-ti doresti sã joci cu cineva
anume? Sunt mii de alti oameni pasionati de tenis. Scopul tãu este sã te
bucuri, jucând tenis. Dacã insisti sã joci cu cineva anume, temporar
indisponibil sau neinteresat, ai confundat scopul cu mijlocul.
Noul tãu scop a devenit sã joci tenis cu un anumit om. Ai uitat de adevãratul tãu scop. Ai intrat în iluzie.
Dacã persoana pe care o doresti ca partener de joc nu te doreste la
rândul ei sau te refuzã din motive obiective, iar tu nu esti suficient
de flexibil pentru a cãuta un nou partener, tot ceea ce vei reusi va fi
sã suferi fãrã nici un sens.
Confuzia dintre mijloc si scop
conduce la suferintã inutilã, pe când atenta discriminare între ele
conduce la satisfactie si împlinire, nu neapãrat lipsite de efort. Doar
cã efortul este util si integrat în satisfactie.
În iubire lucrurile stau cam la fel.
Scopul tãu este sã iubesti,
iar mijloacele de care dispui sunt, sper, variate: sã protejezi, sã
alinti, sã mângâi, sã hrãnesti, sã ai grijã, sã apreciezi, sã
respecti, sã comunici, sã lauzi, sã fii atent, sã încurajezi, sã
stimulezi, sã ierti, sã linistesti, sã sfãtuiesti, sã mobilizezi, sã
ai încredere, etc.
Hai sã vedem ce se întâmplã în viata realã.
Tu
iubesti si vrei sã o protejezi pe partenera ta. Când pleacã de acasã te
asiguri cã e bine îmbrãcatã. Nu vrei sã sufere de frig. Îi faci
programare la medicul de familie. Vrei ca ea sã fie sãnãtoasã. Nu esti
de acord sã zboare cu parapanta. E un sport riscant, stii foarte bine
asta. Nu esti de acord sã meargã la mare cu prietena ei cea mai bunã.
Douã femei singure, în plin sezon, cine stie ce se poate întâmpla. Tu nu
vrei decât sã o protejezi!
Când colo, surprizã! Ea începe sã respingã încercãrile tale de a o proteja.
Nu-ti vine sã crezi. Simti cã îti respinge iubirea. Confuzie!
Ea nu face decât sã respingã o modalitate
nepotrivitã prin care tu îti manifesti iubirea. Dar tu nu-ti dai seama
de asta. Suferi.
Ai confundat scopul cu mijlocul. Scopul tãu a
devenit protectia, iar genul de protectie pe care îl oferi nu este
acceptat. Tragedie mare. Lucrurile sunt asa de simple! Iubirea este
scopul, protectia este un mijloc.
Întreab-o dacã vrea sã fie protejatã. Dacã vrea, aflã cum doreste sã
fie protejatã si vezi dacã îi poti oferi acel tip de protectie. Asta-i
tot. Dacã nu vrea sã fie protejatã si tu vrei sã-ti atingi scopul, acela
de a-ti exprima iubirea, cautã un alt mijloc! Hai, putinã
flexibilitate. Poate are nevoie sã o apreciezi, sã-i recunosti
calitãtile, sã-i admiri corpul si hainele. Fã asta si atinge-ti scopul!
Poate
nu stii sã-ti exprimi aprecierea. Poate esti o naturã mai criticã si
vezi mai usor defectele. Dragul meu, asta e în totalitate problema ta.
Ea te împiedicã sã-ti exprimi iubirea pe care o simti. Cu alte cuvinte,
tu nu suferi pentru cã o iubesti, ci pentru cã ai anumite probleme
nerezolvate care te împiedicã sã-ti exprimi iubirea.
Sã-ti dau un alt exemplu. Scopul tãu este sã iubesti.
Mijlocul
preferat de tine este sã o stimulezi tactil, sã îi atingi usor corpul,
sã o îmbrãtisezi si sã faci dragoste cu ea. Multe femei sunt înnebunite
dupã asa ceva. Numai cã partenera ta... Refuzã contactul îndelungit,
nu-i plac mângâierile usoare, vrea mai mult dinamism. În situatii mai
speciale, nu mai resimte o dorintã eroticã intensã sau e temporar atrasã de altcineva.
Îmi dai voie sã ghicesc cum te simti? Suferi grozav. Din iubire, nu-i asa?
Ei bine, suferi, dar nu din iubire. Dragostea realã nu este niciodatã problematicã. Nu genereazã suferintã.
Iubirea realã este bucurie, împlinire, plãcere, libertate, niciodatã chin.
Dacã suferi, nu suferi din iubire, ci din ignorantã. Nu distingi între mijloc si scop. Asta în varianta optimistã.
Pentru
cã în varianta pesimistã, în tine nu existã nici un fel de iubire. Doar
dorinta de a poseda sau domina, nevoia de a te folosi de corpul unui
alt om ca de un obiect.
Sã revenim. Sã presupunem cã îti iubesti cu adevãrat partenera. Ce vei face?
In primul rând, îi vei respecta optiunea.
Are o perioadã în care nu e prea dinamizatã erotic sau e orientatã
sexual cãtre un alt bãrbat. Poate vrea sã experimenteze, poate vrea
putinã iesire din rutinã, cine stie?
Accepti. Nu stiai?
Un mijloc splendid de a-ti manifesta iubirea pentru un alt om este sã-i respecti libertatea de a alege.
Este un adevãrat test în orice fel de relatie (de cuplu, de prietenie,
parental-filialã). Ce îti dã puterea de a-i respecta optiunile? Iubirea pe care o simti.
Dacã
înãuntrul tãu nu existã suficientã iubire, stii ce vei face?
Vei interfera cu optiunile ei, încercând sã le schimbi. Mã refer aici la
manipulare, santaj, constrângere, amenintare.
Ai dreptul sã-i comunici cum vezi tu lucrurile. Acesta nu e amestec în deciziile ei. E doar comunicare.
Într-un
alt caz, îi respecti decizia. Nu te bagi, cum se spune. Însã dacã
suferi, acesta e semnul cã nu o iubeai cu adevãrat. O sã repet asta pânã
vei arunca nenorocita asta de carte întrun colt. Nu existã suferintã
acolo unde existã iubire neconditionatã!
Suferinta apare nu pentru cã iubirea existã, ci pentru cã iubirea NU existã.
Ceea
ce existã este agãtare, atasament, dominare, gelozie, control,
dependentã, fricã. În mai putine cuvinte: identificarea cu Eul. Iubirea
adevãratã existã acolo unde Sinele a fost revelat.
În
opinia mea, nu poti iubi o altã persoanã dacã, mai întâi, nu te iubesti
pe tine însuti, iar a te iubi pe tine însuti nu înseamnã a-ti iubi Eul.
Acesta nu e decât egoism. Inseamnã a-ti cunoaste si manifesta Sinele,
miezul interior al fiintei tale. Dar chiar spunând asta, nu simt cã m-am
exprimat corect. Mai degrabã e un fel de a te da la o parte din calea
iubirii.
Sinele, iubirea - acestea sunt sinonime. De fapt, tu nu faci nimic. Doar încetezi a mai fi un obstacol. Într-un anumit sens dispari, adicã încetezi a mai crede cã esti un anumit individ, capabil sã iubeascã pe cineva.
Tu nu poti iubi cu adevãrat pe nimeni. Însã poti lãsa iubirea sã curgã prin tine, sã se îndrepte cãtre un om, poate doi sau chiar o colectivitate, dacã puterea ei este mare.
Chiar
si în aceastã afirmatie este un neadevãr. Iubirea curge dar nu spre
cineva anume. Se întâmplã ca cineva anume sã fie pe directia ei. Este
ceva similar cu parfumul unei flori.
Ea
nu a înflorit pentru o anume persoanã, nu urmãreste anumiti oameni
cãrora sã le pretindã "Mirositi-mã!". Ea doar îsi rãspândeste parfumul.
Cineva poate fi în preajmã si se va bucura. Norocul lui.
Bucuria
florii nu depinde de existenta acestei persoane sau de existenta
acestor persoane, dacã e vorba de un grup. Floarea se bucurã de propriul
ei parfum, de faptul cã îl poate rãspândi în jur.
Cam asa este si cu iubirea. Iubirea este parfumul fiintei tale. Si se manifestã într-un singur caz: atunci când ai înflorit.
Acesta e motivul pentru care mi se pare cã iubirea si meditatia sunt
intim conectate. Ele sunt aspecte ale aceluiasi fenomen, asa cum sunt
muntele si valea. Unde existã munte existã si vale. Tot asa, iubirea nu
existã fãrã meditatie.
Si când
spun meditatie nu mã refer la acele practici adesea chinuitoare, care
îti cer sã-ti pãstrezi mintea focalizatã într-un singur punct, pânã când
fuzionezi cu obiectul meditatiei.
Mã refer la arta de a nu face nimic, adicã de a-ti lãsa Eul
de o parte, tot asa cum îti lasi picioarele de o parte (adicã nu le mai
soliciti) si te asezi pe un scaun confortabil. Din acest punct de
vedere, mã simt în mod particular apropiat de budismul Zen, care a
înteles important faptului de a fi una cu propria ta spontaneitate, a te
dãrui cu încredere fluxului experientei tale, fãrã a încerca sã-l controlezi sau sã-l domini.
Credinta cã esti o persoanã anume, adicã un
Eu, divizeazã organismul, pe când renuntarea la aceastã idee eronatã îl
unificã. Astfel, a medita înseamnã a lãsa lucrurile sã se întâmple,
emotiile sã aparã, gândurile sã circule, actiunile sã se desfãsoare,
fãrã a mai crede cã tu esti agentul lor.
Oricât de paradoxal ar suna, tu esti abia când nu mai esti si faci totul abia când nu mai faci nimic.
Esti Sinele. Tu meditezi când întelegi cã ochii vãd de la sine, cã
urechile aud de la sine si cã picioarele merg de la sine, nefiind
nevoie sã le muti cu mâinile.
Dacã
esti putin mai atent poti întelege cã totul, de fapt, se întâmplã de la
Sine, cu exceptia momentelor când nu crezi asta si încerci sã intervii,
tulburând ordinea naturalã (sau divinã) a lucrurilor. Cam asta vreau
sã spun când afirm cã iubirea curge de la sine.
Insã
pentru a avea aceastã perceptie ai nevoie de o stare meditativã,
adicã de o atentie lãrgitã si relaxatã, care se orienteazã spontan
cãtre ceea ce o atrage, fãrã a se agãta de nimic. Ceea ce îti permite sã
nu te agãti este întelegerea cã nu existã nimic de care sã te agãti si
cã nu existã nimeni care sã se agate. Te bucuri sã mirosi floarea si nu
mai încerci în zadar sã mirosi si nasul.
Oamenii
care nu se iubesc pe ei însisi trãiesc, fireste, cu deficit de iubire,
un gol pe care încearcã sã-l acopere intrând în relatii unde (cum
altfel?) se asteaptã sã fie iubiti. Problema este cã celãlalt are o
asteptare similarã.
Din întâlnirea
a douã deficite nu are cum sã aparã bucuria. În schimb, apar,
din belsug, pretentiile, iritarea, gelozia, senzatia de respingere,
neîncrederea în sine, plictiseala, infidelitatea.
Nu poti oferi ceea ce nu ai.
Dacã
tu îmi ceri 6 milioane, iar eu cu 6 milioane abia trãiesc de pe o lunã
pe alta, fii sigur cã n-o sã-i primesti. Dacã as câstiga 60 de milioane
pe lunã, ti-as da 6 milioane cu dragã inimã. Dar nu-i câstig.
Altfel spus, nu dispun de atâta energie afectivã încât sã o împart cu
tine. Dimpotrivã, mi-ar prinde bine "o injectie de capital".
Cam
asta se întâmplã în multe relatii. Eu te iubesc, adicã am nevoie de
tine ca sã-mi acoperi golurile. Tu mã iubesti în acelasi fel. Suntem ca 2
masini cu rezervoarele pe jumãtate goale, fiecare visând despre
cealaltã cã este o benzinãrie.
Iubirea adevãratã existã în conditii de abundentã.
În tine existã asa de multã dragoste, încât e vital sã o împãrtãsesti
cu cineva. Nu pui nici o conditie deoarece nu ai nevoie de nici o
conditie.
Este
ca si cum ai fi un izvor. Nu spui "Panta aceasta e prea abruptã" sau
"Pe aici e prea putinã vegetatie". Tot ce ai de fãcut este sã curgi. Apa ta îsi va croi singurã malurile.
Celãlalt este un receptor.
El este deschis cãtre tine, primind astfel iubirea ta. Dacã el se
închide, tu vei curge spre altcineva. Nu îl vei implora, nu vei cãdea în
genunchi: "Te rog, lasã-mã sã te iubesc". Îi respecti decizia si îti vezi de viata ta.
Iubirea realã oferã libertate, deoarece este o expresie nu a necesitãtii, ci a dãruirii. Oriunde libertatea este restrânsã, nerespectatã sau amenintatã, iubirea nu este purã."
Am ales acest fragment din cartea "Ghidul iluminarii pentru lenesi" a psihologului Adrian Nuta,
deoarece mai clar de atat nu poate fi pusa “problema” iubirii. (In
pagina "Carti" de pe acest blog gasesti mai multe scrieri de-ale lui
Nuta, pe care ti le recomandam cu caldura).
Este
limpede ca, in vremurile de Acum, la nivelul acutal al constiintei
colective, iubirea se cere re-definita si re-traita, adica experimentata
intr-un registru superior. Cu siguranta, profunda insatisfactie pe care
o resimtim la nivelul relatiilor in general, si al celor intime in
special, vine dintr-o fundamentala neintelegere a ceea ce inseamna, cu
adevarat, iubirea. Si zicand aceasta, ne referim la o intelegere in
Lege, adica in conformitate cu scopul Creatiei si legile ei, asa cum au
fost transmise prin Kybalion.
Iubirea distorsionata (Ce NU este iubirea)
“Love
is overrated” se spune. Perfect de acord! Doar ca aceasta afirmatie,
contine, asa cum semnala si Adrian Nuta in textul de mai sus, o mare
confuzie. Confuzie datorata unei utilizari abuzive a cuvantului, care a
ajuns sa contina de toate pentru toti, mai putin... iubire. Desi se vorbeste peste tot despre ea, dragostea a devenit una dintre cele mai rare experiente.
Si
asta din cauza ca fiecare individ de pe pamant a utilizat cuvantul,
automat si superficial, pentru a-si descrie propriile trairi, fara o
examinare atenta si lucida a emotiilor implicate. Astfel, orice emotie
de vibratie putin mai ridicata a ajuns sa-si primeasca minunatul nume de
iubire, ignorandu-se cu desavarsire gunoiul psihic ascuns dedesubt. Asa
se face ca toti ne descriem generos actiunile ca izvorand din dragoste,
cand de fapt ceea ce ne motiveaza este frica, sub toate aspectele ei:
nesiguranta, posesivitate, dominare, gelozie, lipsa a valorii personale,
imaturitate etc.
Iata cum identifica Osho nasterea iubirii distorsionate in copilaria timpurie:
“Dragostea
este hrana sufletului, insa ai fost privat de ea. Sufletul tau nu a
primit deloc dragoste, astfel incat nu-i cunosti gustul. Prin urmare,
intrebarea [ce este dragostea?] este relevanta, dar este trista. Trupul
si-a primit hrana, asa ca poate sa mearga mai departe. Insa sufletul nu
si-a primit hrana, drept pentru care sufletul este mort sau nu s-a
nascut inca, ori se afla etern pe patul de moarte.
Cand
ne nastem, suntem dotati cu capacitatea de a iubi si de a fi iubiti.
Oricare copil se naste plin de dragoste si stie exact ce este dragostea.
Nu este deloc nevoie sa i se spuna copilului ce este dragostea. Dar
problema apare deoarece mama si tatal nu stiu ce este dragostea.
Nici
un copil nu primeste parintii pe care ii merita – nici un copil nu
primeste vreodata parintii pe care ii merita; parintii aceia pur si
simplu nu exista pe pamant. Iar pana cand acest copil devine parinte, si
el isi va fi pierdut capacitatea de a iubi. Fiecare copil se naste cu
toata dragostea care poate sa incapa in el, cu o dragoste care se
revarsa din el. Copilul se naste ca dragoste; copilul este facut dintr-o
materie care se numeste dragoste. Insa parintii nu pot sa le dea
dragoste. Au propriile antecedente – ar fi trebuit ca si parintii lor
sa-i fi iubit la randul lor.
Parintii
nu pot decat sa se prefaca. Pot sa vorbeasca despre dragoste. Pot sa
spuna „Te iubim foarte mult“, dar ceea ce fac, de fapt, este lipsit de
iubire. Felul in care se poarta, felul in care isi trateaza copilul este
insultator; nu exista nici un pic de respect.
Copilul
nici macar nu este considerat ca fiind o persoana. Cui ii trece prin
minte sa respecte un copil? Copilul nici macar nu este considerat a fi o
persoana. Copilul este considerat a fi o problema. Daca tace, este bun;
daca nu tipa si nu face nici o prostie, e bine; daca pur si simplu nu
le sta in cale parintilor, e bun. Asa trebuie sa fie un copil. Insa nu
exista nici un fel de respect si nici un fel de dragoste.
Parintii
nu stiu ce este dragostea. Sotia nu si-a iubit sotul, sotul nu si-a
iubit sotia. Intre ei nu exista dragoste – in schimb exista dominatie,
posesiune, gelozie si tot felul de otravuri care distrug dragostea. La
fel cum o anumita otrava iti poate distruge vederea, asa si otrava
posesiunii si geloziei distruge dragostea. Parintii nu pot iubi, nu stiu
ce este dragostea, nu au plutit niciodata in dragoste. Gandeste-te
numai la parintii tai – si aminteste-ti! Nu spun ca ar fi raspunzatori
de ceva. Sunt victime, cum si tu esti o victima; si parintii lor au fost
la fel. Si asa mai departe… poti sa ajungi pana la Adam si Eva...
Abandonul
si respingerea sunt permanent prezente si fiecare parinte ameninta cu
alungarea copilului, ameninta sa-l dea afara. „Daca nu asculti, daca nu
te porti frumos, vei fi alungat.“ In mod natural, copilul se teme. Sa
fie alungat? In salbaticia acestei vieti? Incepe sa faca unele
compromisuri.
Incetul
cu incetul, devine diform si incepe sa manipuleze. Nu vrea sa
zambeasca, dar, daca mama este prin preajma, iar el vrea lapte,
zambeste. De-acum avem de-a face cu politica – inceputul, ABC-ul
politicii.
In
sinea lui, copilul incepe sa isi urasca parintii, pentru ca nu este
respectat; in sinea lui, incepe sa se simta frustrat deoarece nu este
iubit asa cum este. Se asteapta din partea lui sa faca anumite lucruri
si abia pe urma va fi iubit. Dragostea are conditii; nu este bun asa cum
este. Mai intai trebuie sa fie bun si abia pe urma va primi dragostea
parintilor.
Asa
ca, pentru a „merita“ copilul incepe sa devina fals; isi pierde orice
urma de contact cu propria valoare intrinseca. Isi pierde respectul de
sine si incetul cu incetul incepe sa se simta vinovat.”
Mai
mult, in virtutea orbirii emotionale, adult fiind, el actioneaza in
continuare de pe baza ideii distorsionate de iubire, facandu-si rau
siesi si celor din jur. Prea des, rob al tiparelor din subconstient,
adultul reactioneaza de la nivelul copilului terorizat, care încearcă să
vadă toate acţiunile părinţilor ca fiind bune şi drăgăstoase, chiar
daca ele sunt lipsite de sens pentru el.
“Roadele”
lipsei de iubire si ale pedagogiei bazata pe infrangerea vointei
copilului se culeg toata viata, iar psihanaliza, psihoterapiile,
coachingul, tehnicile de dezvoltare personala si altii linii terapeutice
incearca sa “remedieze” adultul aflat in impas, facandu-l sa depaseasca
aceste conditionari timpurii. (Din pacate, majoritatea acestor terapii
urmaresc doar functionalitatea sociala a individului si readaptarea lui
unei societati, din pacate, fundamental dizarmonica. Cum remarca si
Krishnamurti, ”nu este semn de sanatate a fi adaptat unei societati
profund bolnave”. Ceea ce ar fi necesar este o reintoarcere la armonia
naturala, divina.)
Ca sa intelegi cum viata iti este sabotata de tipare deprinse in copilarie, iti recomandam sa citesti cartea lui Alice Miller – Desteptarea Evei (o gasesti pe acest blog la pagina “Carti”). Iata ce declara autoarea:
“Mai
puţin cunoscut este însă faptul că ceea ce noi numim de obicei educaţie
şi considerăm că este bun şi just implică umilinţe fatale, care încă nu
şi-au făcut loc în conştiinţa noastră, deoarece la începutul vieţii ni
s-a făcut imposibilă această realizare. Prin aceasta ia naştere un cerc
vicios al violenţei şi ignoranţei. Descoperirile recente şi captivante
în domeniul neurobiologiei m-au ajutat să înţeleg şi mai clar şi să
descriu cum funcţionează cercul vicios pe care l-am recunoscut intuitiv:
1.
Calea tradiţională a educaţiei, care include dintotdeauna pedepse
corporale, duce la refularea suferinţei şi a umilinţei.
2. Această refulare absolut necesară pentru supravieţuirea copilului cauzează mai târziu orbirea emoţională.
3.
Orbirea emoţională produce bariere în creier (“blocaje de gândire”) în
scopul protecţiei împotriva pericolelor (adică împotriva traumatizărilor
care au avut deja loc şi nu mai există activ, dar care – fiind refulate
– sunt codificate în continuare în creier ca pericol care pândeşte
permanent).
4.
Blocajele de gândire frânează capacitatea tinerilor şi adulţilor de a
învăţa din informaţii noi, de a le prelucra şi de a elimina programe
vechi, depăşite.
5.
Corpul în schimb are memoria completă a umilinţelor suportate, care îl
împinge pe omul respectiv să cauzeze inconştient generaţiei următoare
răul suferit odinioară de el însuşi.
6.
Blocajele de gândire nu le permit, sau cel puţin le îngreunează,
oamenilor efortul de a scăpa de această repetare, cu excepţia cazurilor
când aceştia se hotărăsc să descopere în propria lor copilărie existenţa
cauzelor constrângerilor. [...]
Eu
nu mi-am dorit niciodată un paradis care condiţionează fericirea de
supunere şi necunoaştere. Eu cred în puterea dragostei, care pentru mine
nu înseamnă să fii cuminte şi să te supui. Dragostea are legătură cu a-ţi fi credincios ţie însuţi, istoriei proprii, a fi credincios propriilor sentimente şi nevoi. [...] Eu
plec de la premiza că suntem capabili să iubim doar atunci când avem
voie să fim ceea ce suntem: fără eschivări, fără măşti, fără faţade.
Putem iubi cu adevărat doar atunci când nu refuzăm şi nu fugim de
cunoaşterea care ne este accesibilă...”
Nu
uita ca specialistii considera ca pana la varsta de 8 ani, majoritatea
caracteristicilor fundamentale ale individului au fost deja plantate in
subconstient. Si pentru ca la nastere, nimeni nu ne-a dat un manual de
utilizare a creierului si mintii din dotare, ramanem blocati in
programul mental al unui copil de 8 anisori pentru tot restul vietii.
Fa-ti deci un mare bine si dezinstaleaza programele vechi, depaseste
conditionarile trecutului si invata sa traiesti in prezent!
Ce inseamna asta? Inseamna sa treci de la o functionare pe baza subconstientului (creierului reptilian si cel limbic), la o functionare pe baza Supraconstientului (neocortexul prefrontal). Avem permanent oportunitatea de a alege intre doua frecvente, cea a mintii si cea a inimii, cu alte cuvinte intre a ne lasa pilotati de mintea subconstienta (racordata subconstientului colectiv) sau de mintea supraconstienta (racordata Mintii Universale). Si pentru a intelege ca unificarea fiintei este posibila, Iisus vine si spune “Eu si cu Tatal Una Suntem”, respectiv faptul ca subconstientul si supraconstientul pot fi una.
Ce inseamna asta? Inseamna sa treci de la o functionare pe baza subconstientului (creierului reptilian si cel limbic), la o functionare pe baza Supraconstientului (neocortexul prefrontal). Avem permanent oportunitatea de a alege intre doua frecvente, cea a mintii si cea a inimii, cu alte cuvinte intre a ne lasa pilotati de mintea subconstienta (racordata subconstientului colectiv) sau de mintea supraconstienta (racordata Mintii Universale). Si pentru a intelege ca unificarea fiintei este posibila, Iisus vine si spune “Eu si cu Tatal Una Suntem”, respectiv faptul ca subconstientul si supraconstientul pot fi una.
Subiectul
celor 4 niveluri de constienta a fost dezbatut pe larg de Alberto
Villoldo in cartile sale. Creierul uman este alcatuit, din punct de
vedere anatomic, din patru subcomputere diferite, care s-au dezvoltat pe
parcursul a milioane de ani de evolutie. Cel mai vechi este creierul
reptilian, pe care il regasim si la soparle si dinozauri. Acest creier
este programat pentru supravieturirea fizica,
pentru a executa functii si informatii precum respiratia, digestia si
reproducerea. Daca viata ta este o lupta pentru supravietuire, esti
intr-o continua incercare de a reusi financiar si traiesti mereu in
nevoie, atunci creierul tau reptilian sta pe scaunul de sofer al
aparatului tau cognitiv.
El este invaluit si informat de creierul limbic,
care mai este numit creier de mamifer, si de creierul primitiv sau
inferior. Avem acelasi sistem limbic ca si neanderthalienii - rudele
noastre preistorice acum disparute - ca alte primate si ca toate
mamiferele. Creierul limbic ne ajuta sa supravietuim intr-un mod
superior, permitandu-ne sa depozitam mai multe nuci sau radacini pentru
iarna, sa recunoastem pradatorii si sa ne unim cu altii, pentru a forma
familii si triburi. Creierul limbic ne face sa cautam adapost si sa-i
protejam pe cei dragi, ne ajuta sa invatam lucruri pe de rost, sa
adulmecam hrana alterata sau sa mirosim pericolul. Este creierul credintelor si al emotiilor.
Nu e nimic atragator la un sarpe, care nu are creier limbic, dar un
catelus, care e capabil sa raspunda la sentimente si emotii, este extrem
de dragut. Acest creier primitiv se activeaza pentru lupta, tanjeste
dupa nevasta vecinului, nu arata mila unui oponent mai slab si aspira la
situatia celor pe care ii considera mai bogati sau mai puternici. Daca
iti inveti lectiile prin relatii de dragoste dificile, printul tau s-a
transformat intr-o broasca cu probleme cu alcoolul dupa luna de miere
(exact ca printul de dinaintea lui) sau te trezesti mereu ca ai sefi
abuzivi si parteneri care nu-ti apreciaza niciodata contributia, atunci
creierul limbic este predominant in constiinta ta.
Programele
creierului limbic ne influenteaza atat de puternic comportamentul,
incat cele zece porunci din Biblie sunt comenzi necesare controlarii
instinctelor noastre primitive - crima, adulterul, furtul, minciuna si
invidia. Ca sursa a tuturor credintelor noastre despre natura vietii,
creierul limbic ne-a permis sa inventam religia. De asemenea, el
genereaza toate credintele restrictive pe care le avem despre noi -
inclusiv stima redusa de sine, neincrederea in sine, sentimentul de
vinovatie asociat cu sexualitatea si teama de saracie.
Neocortexul este creierul nostru recent, cea mai noua parte a creierului. Acesta e creierul cunoasterii si al stiintei,
care pune la indoiala credintele, insistand in schimb pe ipoteze ce pot
fi verificate. Neocortexul exista si la alte mamifere, dar la oameni
marimea circumvolutiunilor ii permit sa fie mai dezvoltat si sa
manifeste aptitudini cognitive superioare. Neocortexul a adaugat
limbajul si vorbirea repertoriului nostru pentru supravietuire. Acest
creier intelege timpul, anotimpurile, cat si trecutul si viitorul,
oferindu-ne capacitatea de a previziona. De asemenea, el este
responsabil pentru muzica si poezie care erau ingrediente necesare unei
viitoare societati bazate pe inteligenta si pe supravietuirea celui mai
destept - negustori, mestesugari, arhitectii piramidelor, oameni de
stiinta si scribi. Odata cu dezvoltarea neocortexului, nu vanatorul cel
mai abil primea cele mai fertile femei, cel mai mare teren sau cei mai
multi bani, ci cel mai destept.
Asadar,
creierul reptilian trebuie sa regleze continuu respiratia si
temperatura, in timp ce creierul de mamifer trebuie sa caute sa
stabileasca parteneriate, fara a face din asta scopul nostru principal.
In mod similar, neocortexul ne ofera capacitatea de a rationa, de a
gandi logic si de a descoperi muzica si stiinta, fara a face ca vietile
noastre sa fie centrate exclusiv pe tehnologie sau sa fie limitate la
intelect.
Toate aceste creiere servesc
planului superior al celui de-al patrulea creier - zona prefrontala a
neocortexului - care este integratorul de sistem al supercomputerului
nostru biologic.
Cand
unul dintre aceste subcreiere este traumatizat de factori emotionali
sau de mediu, programele lui nu vor tine cont de planurile creierelor
superioare. Astfel, daca ati cunoscut foamea cand ati fost mici, ati
fost uneori fortati sa mergeti la culcare cu stomacul gol, este posibil
ca creierul limbic instinctiv sa joace un rol important in stabilirea
planurilor voastre.
Pentru
a reprograma aceste autostrazi informationale, trebuie sa alungam
creierul limbic de pe locul soferului care ne conduce neurofiziologia.
Trebuie sa incepem sa folosim mecanismele noi si moderne ale
neocortexului, pentru a dezvolta noi trasee, care sa impiedice rularea
programelor vechi. Apoi neocortexul poate interveni ca sa impiedice
creierul primitiv sa trimita automat semnalele chimice, care ne fac sa
ne simtim si sa actionam ca niste animale incoltite. Creierul nostru mai
evoluat poate sa inceapa sa ruleze programele care vor face din starea
de bucurie, bunatate si pace ceva obisnuit.
http://andreirungureanu.blogspot.ro/p/iubirea.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu