1. Dincolo de curgerea timpului si de cugetarea zeilor, este Focul cel
Viu si Vesnic, din care vin toate si prin care fiintează toate cele ce
sunt. Totul si nimicul sunt suflarea Sa, golul si plinul sunt mâinile
Sale, miscarea si nemiscarea sunt picioarele Sale, nicăieri si peste tot
este mijlocul Său, iar chipul Său este lumina. Nimic nu este făptuit
fără de lumină si tot ce vine dinlumină prinde viată si ia făptură.
2. Precum fulgerul aduce lumina si din lumină tunetul si focul ce se
revarsă , asa este si gândul omului, el trece în vorba omului si apoi în
fapta sa. Deci, ia aminte la asta, căci până la focul ce arde trebuie
să fie o lumină si un tunet. Lumina omului este gândul său si aceasta
este averea sa cea mai de pret. Lumina prinde putere prin cuvânt, iar
vointa omului aprinde focul prin care sefăptuiesc toate cele ce sunt în
jurul său.
3. Fii ca muntele cel semet si ridică a ta lumină mai presus de cele ce
te înconjoară. Nu uita ca aceiasi pasi îi faci în vârful muntelui ca si
în josul său, acelasi aer este sus ca si jos, la fel creste copacul în
vârf de munte ca si în josul său, la fel luminează soarele piscul cel
semet ca si pamântul cel neted.
4. Fii cumpătat ca pământul si nu vei duce lipsă de nimic. Creanga prea
plină de rod este mai repede frântă de vânt, sământa prea adâncă nu
răzbate si prea multă apă îi stinge suflarea.
5. Ia aminte la copacul cel falnic, cu cât este mai înalt, cu atât
rădăcinile sale sunt mai adânci înpământ, căci din pământ îsi trage
tăria, nu uita asta. Cu cât te ridici mai mult, cu atât trebuie săcobori
mai mult, căci măsura ridicării este aceeasi cu măsura coborârii.
6. Puterea omului începe cu vorba nerostită, ea este asemeni semintei
care încolteste, nici nu se vede când prinde suflare de viată. Lumina
semintei este cea care o ridică, pământul este cel ce-i dă hrana, apa îi
dă vigoarea, iar răbdarea o îmbracă cu tărie.
7. Priveste râul si ia aminte la învătătura sa. La început este doar un
firicel de apă, dar creste tot mai mare, căci vine de la ce este mai
mare, si lucrurile asa trebuiesc împlinite, prin firea lor. Asemenea
este si gândul cel bun si drept rânduit, el îsi face loc printre pietre
si stânci, nu tine seama de nimic, îsi urmează drumul si nimic nu-i stă
în cale. Apă cu apă se adună, iar împreună puterea este si mai mare.
8. Ia seama de taina aceasta si nu o uita, acel firicel de apă stie unde
va ajunge, căci una este cupământul si toate cele ce-i vin în cale nu
îl pot opri până la sfârsit. Astfel să iei seama la gândul tău unde
trebuie să ajungă si vei vedea că nimic nu stă în calea sa . Să-ti fie
gândul limpede până la sfârsit; multe se vor ivi în calea sa, căci firea
lucrurilor din jur este miscătoare asemeni apelor.Apă cu apă se
întâlnesc, pământ cu pământ si munte cu munte.
9. Ia seama la gândul cel rău, fereste-te de el ca de fulger, lasă-l să
se ducă precum a venit, căci te-ndeamnă la lucruri nefiresti. Fereste-te
de vorbele desarte si de neadevăr; sunt ca pulbereacâmpului ce-ti
acoperă ochii, ca plasa păianjenului pentru mintea si sufletul tău. Ele
te îndeamnăla trufie, înselăciune, hotie si vărsare de sânge, iar
roadele lor sunt rusinea, neputinta, sărăcia,boala, amărăciunea si
moartea.
10. Nu judeca oamenii după greutatea lor, după puterea lor, după averea
lor, după frumusetea lor sau după râvna lor, căci si unul si altul a
lăsat din ceva pentru a creste în altceva. Cel bogat este sărac în
liniste, cel tare este slab pentru altul si cel slab are tăria lui
ascunsă. Cum firea lucrurilor este miscătoare, asemeni este si omul. Ce
dă valoare unei unelte, trebuinta sau frumusetea ? Duce un om mai mult
decât boul? E mai bogat vreunul ca pământul ? Doar cunoasterea si
întelepciunea îl ridică pe om peste dobitoace. Si degeaba ai cunoastere
dacă ea nu este lămurită de vreme.
11. Fierul înrosit a fost rece si se va răci iarăsi; Vasul a fost pământ
si va fi iarăsi pământ; Pământul ce-a fost sterp acum este pământ
roditor si se va stârpi iarăsi peste vremi. Râvnaomului face
schimbătoare toate acestea. Dar râvna îi întoarce bucuria în tristete si
linistea înneliniste. Fierul si focul ajută omul, dar îl si vatămă. Si
aceeasi râvnă îl îndeamnă a merge pecărări nestiute si nebătute de
ceilalti dinaintea lui. Tot râvna îl îndeamnă la strângere de averi,
lamărirea puterii si a se măsura cu altii. Fereste-te de a te măsura cu
altul, căci trufia de aici se naste; ea te va coborî mai jos de
dobitoace si te va despărti de fratele si de vlăstarul tău.
12. Neînteleptul este mânat de râvnă, dar înteleptul încalecă râvna.
Neînteleptul suferă când râvna îl duce la pierdere si la cădere, dar
înteleptul întotdeauna găseste câstigul în pierdere si înăltarea în
cădere.
13. Trufia răceste iubirea inimii si o face în dusmănie si nu există
dobitoc mai josnic decât omul care nu mai are iubire în inima sa. Căci
iubirea este cea dintâi putere si chipul ei este lumina. Ia seama ca nu
cumva gândul tău să se împresoare cu trufia , căci mai jos de dobitoace
vei ajunge.
14. Gândul bun si vorba în inteleaptă îti pot potoli necazul, îti pot
răcori inima, dar nu te vindecă,pentru că omul suferă după cum trufia a
crescut în el, căci suferinta este umbra trufiei.
15. Nu îti lega sufletul de nimic lumesc, de lucruri, de dobitoace, de
argint sau aur, căci ele asa cum vin, asa pleacă. După orice zi vine si
noaptea, si după iarnă vine primăvara, căci asa este rânduit si asa este
firea lucrurilor. Toate cele ce se văd, se nasc, cresc si apoi se
întorc de unde au plecat. Doar firea lucrurilor rămâne pururi, iar
aceasta are nenumărate si nesfârsite ramuri, siasemenea izvoarelor
mintii si sufletului tău, ele nu se arată la vedere. Căci o suflare si
un foc fac să crească toate cele ce cresc ierburi, copaci, dobitoace si
oameni– si din aceeasi vatră vin si către aceeasi vatră se întorc, si
vatra aceasta este pururea.
16. Precum copacul cel falnic creste lângă cel mic fără a-i face rău,
asa să fiti între voi, cel mare să nu lovească pe cel mic si nici să-i
amărască sufletul, căci va avea datorie mare de dat, la fel ca si hotul.
Aruncă un lemn pe râu si mai multe vor veni din susul său către tine.
Adu-i multumire semenului tău, adu-i lumină pe chip si în suflet, iar
toate acestea le vei găsi mai târziu înflorite în inima ta.
17. Nu lua cu siluire si nici cu vorbe amăgitoare ceea ce nu este al
tău, căci cel ce priveste prin ochii tăi este acelasi cu cel ce priveste
prin ochii celuilalt. Ia seama la taina aceasta.
18. Nu grăbi nici o lucrare căci trasul de ramuri loveste înapoi.
Fructul copt este usor de luat, cel necopt este greu de luat si gustul e
neplăcut. Nu te grăbi deci să aduni ce este înainte de vreme,căci îti
va amărî sufletul. Cum creste cadrul, asa creste si stinghia si cum
creste roata asa creste si ispita.
19. Rămâi mereu în răcoarea sufletului tău, dar dacă mânia se aprinde în
tine, ia seama ca nu cumva să treacă de vorba ta. Mânia vine din teamă
si nu a locuit dintru început în inima ta; Dacă nu creste prin trufie,
ea se intoarce de unde a plecat. Trufia închide poarta întelepciunii,
iar cel trufas se pune singur lângă dobitoace. Întelepciunea este mai
pretuită decât toate cele ce se văd cu ochii, ea este aurul mintii si
sufletului tău si este rodul cunoasterii udată de vreme.
20. Nu-ti amărî sufletul când simti durerea si neputinta, ci mai degrabă
caută să te folosesti de ele pentru îndreptare , căci în rod ai si
sământa. Nu se poate ca o sământă bună să dea rod rău.Lăcomia
întotdeauna duce la pierdere, furtul întotdeauna duce la boală,
gândurile sterpe întotdeauna duc spre rătăcire, mânia întotdeauna
loveste înapoi, răutatea si neadevărul întotdeauna aduc neputinta ,
trufia întotdeauna aduce suferintă.
21. Mergi la izvor când sufletul ti-e aprins, scormoneste în apa limpede
si asteaptă până ce devine iarăsi curată. Asa se va duce si aprinderea
sufletului tău, precum tulburarea aceea.
22. Ia bine seama la taina semintei. Asemeni ei este gândul tău, si cum
sământa nu se poate fără coajă, asa este si gândul cel rodnic al omului.
Coaja gândului rodnic este vointa, iar fără vointă,gândul se usucă si
nu foloseste la nimic. Dar puterea este în răbdarea semintei, iar vointa
si răbdarea fac mlădita firavă să razbată pământul tare.
23. În vremea lucrului tău, înveseleste-ti inima la vederea lucrării
tale înainte de terminarea ei,căci precum fructul îsi anuntă venirea cu o
floare, tot asa fapta omului este văzută de cel cumintea si simtirea
limpede, înainte de a fi terminată.
24. Ia bine seama la cauza omului sărac, dar si la cauza omului grabnic
avut, căci nici una nici alta nu sunt firesti. Omul sărac are multe
gânduri desarte si le schimbă de la o zi la alta, vorbeste mult si lenea
i-a învelit bratele si picioarele. Cel grabnic avut ori e hot si
înselător, ori vede mai bine necazul altuia si caută a-l amăgi, de acolo
îsi trage grabnica avutie.
25. Fii blând si răbdător cu cei de lângă tine, căci asa cum te porti tu
cu ei, asa se poartă si altii cu tine, căci simtirea lui este la fel cu
simtirea ta, din aceeasi suflare este si simtirea lui, iar lumina ce se
vede prin ochii lui este din aceeasi lumină cu cea care se vede prin
ochii tăi.
26. Unde este tăria omului acolo îi este si slăbiciunea , ceea ce-l
ridică îl si coboară; rămâi în limpezimea mintii si simtirii tale si vei
vedea toate acestea. Cel mic este deasupra celui mare, cel usor este
deasupra celui greu, cel slab este deasupra celui tare, cel blând este
deasupra celui aprig. Limpede să-ti fie mintea si simtirea, si ia seamă
de toate acestea.
27. Tăria muntelui vine din răbdarea sa, din linistea sa, stânca îi este
numai învelitoare. Dar tăria lui este încercată de vânt, de apa cea
lină. Ia-ti puterea din răbdare si din liniste si foloseste-te deea prin
limpezimea gândului tău, căci nu tulburarea izvorului roade stânca, ci
limpezimea sa.
28. Lucrarea făcută din teamă nu are viată lungă si tăria ei este
asemeni unei revărsări de ape care tine putin. Asa este si cu tulburarea
oamenilor, ea vine de- afară, dar este chemată de teamalor, însă teama
vine prin necunoastere, iar necunoasterea prinde putere prin neadevăr,
lene si trufie.
29. Soarbe cunoasterea de la cei cu barba albă si nerosită de vin si
lasă vremea să o îmbrace cuîntelepciune. Nu privi la trupul lor slăbit
si gârbovit, căci toate acestea sunt plata lor pentru cunoasterea
lucrurilor si cresterea întelepciunii.
30. Multumeste pământului pentru toate cele ce-ti oferă, multumeste
cerului pentru ploaia care îti hrăneste pământul, multumeste soarelui
pentru căldura si lumina casei tale si a pământului tău,multumeste lunii
pentru linistea somnului tău, multumeste stelelor că veghează asupra
somnului tău, multumeste muntelui pentru povetele si fierul ce-l iei din
el, multumeste pădurii pentru tot ce iei de acolo, multumeste izvorului
pentru apa ce-o bei, multumeste copacului pentru lucrările ce-ti arată,
multumeste omului bun ce-ti aduce bucurie si zâmbet pe chip.
31. Precum iarba bună creste cu iarba rea, asa sunt si oamenii, dar tine
seama că purtarea lor cea rea este semănată si crescută din teamă si
neputinte, iar trufia este învelitoarea lor. Nu certa purtarea lor si nu
căuta a-i îndrepta din vorbe si mustrare, căci apăsarea pe rană nu o
vindecă.Oare iarba aceea este rea doar pentru că este amară pântecului
tău ? Asa este si cu omul, de vei vrea să-l îndrepti, adu-i pentru
început gândul si simtirea la ce este plăcut atât omului bun, cât si
omului rău. Unul vede roata plecând, iar altul vede aceeasi roată
venind. Cine vede mai bine ?
32. Doar cel înteleptit poate vedea limpezimea si linistea din mintea si
sufletul celui tulburat, căci cel înteleptit a fost odată si el la fel
ca si cel tulburat si roadele amare l- au făcut să tină seama de
alcătuirea fiintei sale. A fugit de roadele sale amare în vârful
muntelui si acolo nu a scăpat de ele, a fugit în mijlocul pădurii si
iată că roadele erau cu el, apoi a privit în lăuntrul săusi iată că
roadele sale amare aveau rădăcini în mintea si simtirea poftelor sale.
33. Este o floare mai frumoasă ca cealaltă ? Este un izvor mai limpede
decât altul ? Este un fir de iarbă mai presus de un altul ? Fiecare are
tăria, frumusetea si priceperea lui. Este în firea lucrurilor ca pădurea
să aibă felurite soiuri de copaci, de iarbă, de flori si dobitoace. Nu
seamănă un deget cu altul de la aceeasi mână, dar este nevoie de toate
pentru a bate fierul. Este mărul mai întelept decât prunul sau părul ?
Este mâna stângă mai bună ca dreapta ? Altfel vede ochiul stâng de cel
drept ? Cele de sus îsi au rostul lor si cele de jos îsi au rostul lor,
cele mari îsi au rostul lorsi cele mici îsi au rostul lor, cele repezi
îsi au rostul lor si cele încete îsi au rostul lor, cele ce au fost
si-au avut rostul lor si cele ce vin îsi vor avea rostul lor.
34. Neputinta vine după răutate si neadevăr, căci ceea ce dai aceea
primesti, ceea ce semeni aceea culegi, dar ia seama că lumina sufletului
tău si al celui de lângă tine are aceeasi vatră si rămâne fără umbră.
Vezi ce tulbură necontenit izvoarele mintii si sufletului aproapelui
tău. Adu-i linistea în suflet si limpezimea în minte si bătrânetile tale
vor fi ca pomul copt, oasele si tăria ta nu vor slăbi si te vei
întoarce de unde ai venit, sătul de căldura urmasilor tăi.
35. Întotdeauna va fi cineva dedesubtul tău si întotdeauna va fi cineva
deasupra ta. La cele ce sunt dedesubtul tău să te uiti cu iubire si nu
cu trufie căci acolo îti sunt rădăcinile, iar la cele ce sunt deasupra
ta să te uiti cu privirea de prunc si fără teamă.
36.Cele tari, cele slabe si cele nevăzute sunt cele ce alcătuiesc lumea
si toate acestea legăsesti în om si toate alcătuiesc un întreg. Nu este
nimic care să fie afară si să nu fie si înăuntru. Ia seama la toate
acestea când îti apleci privirea înăuntrul tău si vei găsi
toatăîntelepciunea zeilor ascunsă în nevăzutul fiintei tale. Zeii au
luat seama înaintea omului de această întelepciune si asta i-a adus mai
aproape de Focul cel Viu si Vesnic.
37. Ia aminte că bătaia inimii, curgerea sângelui prin vine, vindecarea
rănilor, frumusetea ochilor si minunătia alcătuirii trupului sunt făcute
prin puterea si suflarea Focului cel Viu si Vesnic care este în fiecare
si al cărui chip se arată în lumină. Dar nu uita că trupul este doar o
fărâmă din putinul care se vede…
38. Curătenia trupului si desfătarea sa prin simturi te pune doar putin
mai sus de dobitoace, căci nu un sunet plăcut te ridică, nici o duioasă
atingere, nici un gust plăcut, nici o mireasmă îmbătătoare si nici o
bucurie a ochilor. Căci unde este căldura, apare si frigul, unde este
dulcele apare si amarul, unde este plăcutul apare si neplăcutul, unde
este mireasma apare si duhoarea, iar unde este râs, si plânsul pândeste.
39. Iată dar calea de început : cumpătarea în toate cele ce faci,
ascultarea de bătrâni si de cei întelepti, hărnicia, multumirea cu ceea
ce ai, ferirea de neadevăr si de vorbele desarte, ferirea de ceartă si
de mânie, buna purtare între semeni. Dimineata să te trezesti cu ele,
ziua să le porti mereu în minte, seara să le ai cu tine în somn si
astfel supărarea, lipsa, amărăciunea, neputinta,boala si răutatea altora
nu se vor atinge de tine.
40. Dincolo de acestea se află iubirea, vointa, curajul, răbdarea,
modestia si ele ridică omul cu adevărat. Acestea sunt cele ce te apropie
de Focul cel Vesnic si, prin ele, calea ta urmează calea zeilor, dar
îngroparea lor te aruncă mai jos de dobitoace. Doar prin ele primesti
adevărata cunoastere si întelepciune, adevărata putere, adevărata
bucurie, adevărata bogătie, rodnica si trainica lucrare.
41. Dar iată că unde este iubirea poate apărea si ura, unde este vointa
poate apărea si delăsarea,unde este curajul poate apărea si frica, unde
este răbdarea, poate apărea si graba si unde este modestia poate apărea
si trufia. Căci miscătoare sunt si cele ce se văd si cele ce nu se văd
din fiinta omului. Dar toate acestea sunt ale celui ce simte, iar peste
el se află cel ce gândeste si acesta este cel ce vede miscarea în
nemiscare, este cel care dincolo de toate aceste virtuti se desfată în
cunoasterea si linistea ce întrece orice bucurie, iar atentia,
echilibrul si limpezimea sunt uneltele sale.
42. Cel tulburat vede binele ca bine si răul ca rău, este atras de una
si fuge de cealaltă, dar înteleptul vede si frumosul si urâtul, simte si
frigul si căldura, si finetea si asprimea, aude si plăcutul si
neplăcutul, gustă si dulcele si amarul, simte si mireasma si duhoare a
si nu face judecată între ele. El vede deslusit că firea lucrurilor este
în toate, căci frumosul din urât se trage si urâtul din frumos, dulcele
a fost amar la început si se va face iarăsi amar, plăcutul se naste din
neplăcut si neplăcutul din plăcut. Si toate acestea luminează sufletul
înteleptului pentru că cele bune si plăcute hrănesc si bucură trupul si
simturile sale, iar cele neplăcute neînteleptuluihrănesc mintea si
înielepciunea sa, căci vede înnoirea lucrurilor si semintele viitoarelor
bucurii.
43. Nu este usoară cărarea zeilor, dar nu uita nici o clipă că omul
poate cuprinde în iubirea sa mai mult decât poate cuprinde în ura sa,
căldura se ridică mai mult decât poate coborî frigul, cel ce este
deasupra vede mai multe decât cel ce este dedesupt, usorul se întinde
mai mult decât se întinde greul, lumina răzbate mai mult decât poate
răzbate întunericul, puterea care uneste este mai mare decât puterea
care desparte.
44. Lungul si scurtul au acelasi mijloc; cercul mic si cercul mare,
globul mic si globul mare pe acelasi punct se sprijină; nevăzutul si
văzutul acelasi loc ocupă; toate cele mari stau ascunse în cele mici,
iar aici este o mare taină a firii; mare printre întelepti este cel ce o
pricepe.
45. Înteleptul uneste pe cel ce vede cu cel ce gândeste, cel ce simte cu
cel ce face, dar neînteleptul îi desparte. Deschide-ti bine ochii, căci
cel ce face, cel ce simte si cel ce gândeste sunt asemeni norilor care
vin si pleacă, dar cel ce vede prin ochii tăi este vesnic si lumina sa
este fără umbră. El este dincolo de viată si moarte, dincolo de bine si
rău, dincolo de frumos si urât, dincolo de curgerea timpului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu