miercuri, 26 decembrie 2012


Fată în față cu tine: ce rezultate generezi?

Vine un moment în cariera fiecăruia dintre noi când cel mai bun mod de a afla ce rezultate generezi în munca ta este să te dai un pas în spate și să-ți adresezi câteva întrebări. Să ai răspunsurile este mai puțin important decât să știi ce întrebări să-ți adresezi.
Un articol de citit  cu pixul în mână.
Rezultatele reprezintă un bilanț, un efect sau o finalitate a unei activități. Ca să atingi rezultatele dorite, ai nevoie să știi de la început ce vrei să atingi, pentru a-ți concentra atenția în direcția respectivă. O paralelă pe care o folosesc frecvent – ca atunci când pleci într-o călătorie: cu cât îți este mai clară ținta (destinația finală) și cu cât ai mai mult feedback pe traseu, cu atât mai sigur că ajungi la destinație în parametrii doriți.
Pe măsură ce urci pe scara ierarhică, indiferent că ești într-o corporație sau într-o companie mică, antreprenorială, sursele unui feedback onest și util devin din ce în ce mai puține, poate chiar ajungi la un moment sau la o anumită poziție în care ești aproape de capul tău. Aici șeful tău – dacă ai unul – nu prea mai acordă atenție acțiunilor tale de zi cu zi. Până când o greșeală iese la iveală, este deja târziu să o repari sau să schimbi percepția șefului despre tine. Și până la momentul în care erorile tale impactează rezultatele de business, este prea târziu să faci corecții care să te pună din nou pe direcția potrivită. Indiferent cât de talentat ești sau cât de multe știi, tot vei face greșeli. Toți facem. Tot vei dezvolta obiceiuri ineficiente. Toți dezvoltăm. Lumea se schimbă subtil și continuu, fără să remarcăm că acele  comportamente care odată au mers  și au dat rezultate, acum nu mai sunt eficiente.

Este greu să vezi schimbările când ești în mijlocul lor și asta te poate scoate în afara jocului.
Provocarea poate fi să ai repere și să faci loc feedback-ului pe parcursul traseului!

Poate fi util să creezi un spațiu fizic și mintal, separat de cursul activităților tale propriu-zise, care să conducă la o gândire reflexivă și strategică.
Antrenând lideri, am învățat că una dintre principalele caracteristici care contribuie la performanța lor, nu este că au descoperit cum să stea mereu pe linia de plutire a rezultatelor bune, ci că și-au dezvoltat mușchiul/simțul de a conștientiza când situația se deteriorează, ca apoi să revină repede pe linie. Din perspectiva mea, cel mai bun mod de a-ți dezvolta acest simț este să te dai un pas în spate periodic și în mod onest să îți adresezi câteva întrebări despre ceea ce faci, cum faci, ce repere ai întâlnit pe parcurs și ceea ce trebuie să faci diferit.
Pe cât de simplu suna acest proces, pe atât de multi îl ocolesc. De fapt, nu știu dacă evită procesul sau confruntarea cu propriile lor răspunsuri la întrebări…
Deci, să începem. Un bun început este cu finalul în minte.
Rezultate – sunt centrat pe rezultate?
Centrarea pe rezultate este o competenta de bază în conducere; este un concept diametral opus aceluia de centrare pe obiective. Un rezultat este ceea ce am obținut când am ajuns pe linia de sosire – obiectivul este ținta care trebuie atinsă.
Dacă nu acționezi cu rezultatele în minte, vei genera mai multe acțiuni decât este necesar și vei genera greșeli care au nevoie de alt timp și acțiuni pentru a fi reparate.
-          Ce am realizat până acum?
-          Care sunt reperele pe care le-am atins?
-          Cât mai am până la rezultatele finale?
-          Sunt pe drumul cel bun?
-          Este problema de care mă ocup adevarata problemă?
-          Este mișcarea în sincronie cu direcția?
-          Este nevoie de schimbare?
S-ar putea să întâmpini o rezistență în timp ce citești sau răspunzi la întrebări. Cea mai mare rezistență vine din impulsul executării. Cu cât detești mai mult să te oprești, cu atât e mai probabil că e important să o faci.
Autenticitate –  sunt  sincer cu mine?
Liderii buni dezvoltă lideri, liderii slabi dezvoltă executanți. Stilul de  conducere trebuie acordat cu nevoile organizației/echipei dar și cu propria intuiție, valori și credințe.
-          Am un stil de conducere ușor ca nivel de efort sau mă chinui?
-          Îmi place ce fac? Muncesc într-o manieră care îmi dă satisfacție?
-          Reflectă stilul meu de conducere ceea ce sunt eu ca om?
-          Sunt corect?
-          Grija pentru bonusul meu sau pentru promovare mă împiedică să fac sau să spun ceea ce cred?
Când te dai un pas înapoi devii mai conștient. Vezi lucruri pe care poate ai prefera să nu le vezi. Propriile greșeli devin mai vizibile, la fel și obstacolele.
Managementul timpului – agenda mea este în concordanță cu direcția asumată?
Gestionarea și conștientizarea  timpului sunt vitale pentru atingerea rezultatelor. Văd aici frecvent abordări fie prea structurate, fie prea haotice -  alinierea între alocarea timpului și priorități
-          Cum îmi petrec timpul?
-          Am o alinierea între alocarea timpului și priorități? Dar echipa mea are această aliniere?
-          Care a fost agenda mea pe ultima lună? A fost  aliniată cu prioritățile stabilite?
-          Cum își petrec  timpul colegii mei? Alocarea timpului în agenda lor reflectă prioritățile?
Viziune – care este viziunea cea mai îndrăzneață/ambițioasă pe care o am?
Comunicarea viziunii într-un mod simplu, ușor de înțeles și asumat de toți actorii pertinenți implicați este „Nordul” spre care vă îndreptați cu toții. Ajută la setarea priorităţilor.
-          Cât de clar și des am comunicat viziunea mea?
-          Am fost coerent și în linie cu ea în tot ceea ce am declarat?
-          Dacă m-aș transpune în locul colegului X, ce am înțeles din viziune? Este simplă? Mi-am asumat-o?
Succesor – am un succesor?
Văd frecvent cum liderii nu se implică activ în a dezvolta un succesor, deoarece le este greu să delege și să aibă încredere, însă astfel devin un punct cheie foarte strâmt prin care trec toate deciziile – strangulând astfel procesul decizional.
-          Am cel puţin o persoană în minte care ar putea fi succesorul meu?
-          Îl  dau suficiente proiecte/sarcini provocatoare acestui om?
-          Ce am eu în comun cu el? L-am ales pentru motivele corecte?
-          Deleg suficient de mult? Deleg persoanelor potrivite?
-          Au colaboratorii mei suficientă autoritate pentru a atinge rezultatele dorite?

Dezvoltarea colaboratorilor – oamenii din jurul meu sunt la același nivel cu mine?
Liderii uită frecvent să-și dezvolte echipa, așteptând evaluarea de sfârșit de an pentru a da feedback. O echipă eficientă este o echipă în care care toate părțile sunt dezvoltate și la nivele de maturitate cât mai apropiate. Liderii au nevoie să dezvolte subordonații, creând astfel spațiu pentru idei noi, pentru confruntarea opiniilor rutiniere, oferire de feedback sincer acțiunile întreprinse, dar și opțiuni pertinente.
-          Dau feedback direct oamenilor din subordine?
-          Ei îmi dau mie feedback?
-          Echipa mea mă contrazice? Vine cu idei noi peste ideile mele?
-          Ascult oamenii din jurul meu? Ei mă ascultă pe mine?
-          Câte din ideile dintr-o ședintă sunt ale mele și câte ale lor?
Presiune – pun presiune pe mine sau pe ceilalți?
Comportamentul unui lider in condiții de stres este atent analizat de către angajaţi și are un impact direct în cultura organizației. Poate el însuți pune presiune sau acceptă presiunea altora.
-          Care sunt situațiile în care mă simt presat?
-          Cum mă manifest în aceste situații?
-          Pun presiune pe colaboratorii mei? Le permit lor să pună presiune pe mine?
Evaluare și aliniere organizațională – structura actuală este cea mai eficientă pentru atingerea obiectivelor?
Mediul se schimbă în permanență și liderii au nevoie să creeze structuri care să se alinieze cu aceste schimbări.
-          Dacă ar fi să regândesc structura organizației, cum ar arăta ?
-          Este cea mai eficientă structură?
-          Unde sunt pierderile cele mai mari?
-          Cine  atrage cea mai mare atenție?
-          Dacă colaboratorii mei ar fi să gândească structura organizației, cum ar arăta din perspectiva lor?
Să te oprești din muncă pentru a reflecta, nu înseamnă pasivitate sau pierdere de vreme. Este vorba despre o schimbare de viteză în gândire, de o detașare a minții, pentru a se angaja într-un nivel superior. Organizarea este șansa ta de a-ți aduna gândurile, de a da coerență planului tău de acțiune, de a seta prioritățile și de a creiona o succesiune a activităților. Dar ca să obții rezultate, ai nevoie să acționezi. Iar cel mai potrivit moment de acțiune este cel cu mintea limpede. Când scopul și următorii pași sunt clari, te simți mai bine conectat și aliniat cu tine însuți.
Deci, ce pui în practică începând de mâine din răspunsurile pe care le ai?
Când este urmărul moment în care îți planifici să faci din nou un pas înapoi?
 Acest articol a fost publicat in numarul din septembrie al revistei AIDA.

http://www.successcoaching.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu