Henriette Yvonne Stahl: "Puterea fără iertare a senzualităţii"
Senzualitatea si carisma sunt ipostaze ale fortei umane, acea forta
care lasa urme in semeni, captivandu-i, uneori, cu iradieri samanice.
Frumusetea fizica a devenit un idol de plastic, silicon si vopsea,
atunci cand este dramatic secatuita de spirit. Am ales-o ca prototip al
personalitatii feminine iesite din comun, prin frumusete, spirit si
esenta rara, pe scriitoarea Henriette Yvonne Stahl, careia ii apartine
sintagma din titlu. S-a nascut in 1900, din tata bavarez si mama
frantuzoaica, a fost cetatean roman si a trait 83 de ani. S-a scris
memorabil despre frumusetea, farmecul, misterul, prezenta eclatanta a
acestei femei care a facut sa vibreze viata literara si a ravasit
sufletele unor barbati fascinanti si celebri. "De cum a intrat in salon,
aparitia ei ne-a amutit pe toti tinerii de emotie si admiratie. Era o
aparitie stralucitoare, cu gatul alb si inalt de lebada. Decolteul
rochiei de culoarea visinei putrede, bratele goale dezvaluiau o carnatie
delicata, cu fragizimi de crin imaculat. Spre uimirea si incantarea
ascultatorilor, aceasta superba aparitie feminina se dovedea si o
scriitoare de mari intensitati psihologice si de rafinatii
intelectuale."(Ieronim Serbu, "Vitrina cu amintiri").
O artista stralucind intre personalitatile epocii
In
1925, a terminat "Conservatorul de Arta Dramatica", la clasa
renumitului actor si profesor Ion Livescu. A jucat pe scena Teatrului
National din Bucuresti, iar cronicarii timpului au remarcat entuziasti
in prezenta si interpretarea sa "o halucinanta aparitie", "o artista a
gestului", "un nou si autentic ales". Henriette Yvonne Stahl castigase
insa un concurs de literatura, inca din 1924, cand Garabet Ibraileanu
i-a recunoscut talentul si i-a publicat fragmente din primul sau roman,
"Voica", in Viata romaneasca. Actrita a ales sa se retraga din fata
reflectoarelor si aplauzelor, in favoarea a ceea ce avea sa ii devina
destin, scrisul. Cand a mers la fotograful "Julietta" sa faca o
fotografie pentru coperta primului sau roman, a fost intrebata daca poza
este pentru concursul "Miss Romania" care era atunci in pregatire.
A renuntat, cum spuneam, la luminile rampei, dar, oricum, a trait
printre stele. In preajma acestei femei speciale, fermecatoare,
cultivata si talentata au fost cele mai reprezentative personalitati ale
epocii. Henriette Yvonne Stahl era chemata de Regina Maria la Palatul
Cotroceni, frecventa in mod obisnuit palatul Marucai Cantacuzino si
Palatul Brancovenesc de la Mogosoaia al Martei Bibescu, opera, teatrele,
saloanele aristocratiei, cenaclurile literare. Despre opera si
personalitatea sa au scris, intre altii, Mihail Sadoveanu, Nicolae
Iorga, G. Calinescu, Eugen Lovinescu, Al. Piru. Iar Mihail Sebastian a
scris cu convingere, in revista Rampa (1933): "Domnisoara Stahl vorbeste
cu oarecare cruzime despre barbati. O femeie lucida este un martor
intolerabil pentru un barbat, chiar atunci cand il iubeste. Ridicolul,
chiar in formele sale imperceptibile, nu-i scapa. Sunt gesturi de
vanitate virila, pe care nu le iarta, pe care le identifica; sunt
inocente sau grave terori, pe care le suporta numai placerea de a le
observa".
Doi barbati celebri si un imens curaj
In
1931 l-a intalnit pe poetul, prozatorul si gazetarul Ion Vinea, cu care
a trait o poveste de dragoste timp de 14 ani. "O mare iubire este la
fel de rara ca un mare talent", spunea Henriette Yvonne Stahl, iar
despre temperamentalul si aventurierul Vinea a scris transant: "Un
singur vers al lui este mai valoros decat tot ce i se reproseaza".
In
1945 era recunoscuta, pretuita, celebra, avea 45 de ani si l-a cunoscut
pe atunci pe debutantul Petru Dumitriu, autorul de mai tarziu al
rasunatoarei trilogii "Cronica de familie". El avea 21 de ani si era
inalt, frumos, elegant, inteligent si talentat. "Intalnirea mea cu Petru
Dumitriu, intre multe intalniri neobisnuite din viata mea, a fost poate
cea mai ciudata. Oricat mi s-ar fi spus pana atunci ca sunt frumoasa,
ca arat bine, mi-a trebuit in 1945 un imens curaj sa-l accept langa mine
pe acest splendid barbat, care avea cu 24 de ani mai putin decat mine",
spune Henriette Yvonne Stahl in consistenta carte de confesiuni
realizata de autoare impreuna cu Mihaela Cristea. Culmea este ca Ion
Vinea i-a ramas alaturi, prieten apropiat, in timpul relatiai ei cu
Petru Dumitriu, pe care l-a adoptat literar. Erau, desigur, priviti ca
un cuplu excentric. Doamna Stahl l-a introdus pe Petru Dumitriu in
societatea fostilor aristocrati, dar si in lumea scriitorilor,
gazetarilor, artistilor. Obisnuiau sa ia masa la "Capsa" sau la "Athene
Palace", costumati in tinute scumpe, pentru acea epoca, comandate la
croitori de lux. Petru Dumitriu prezenta publicului spectator o
desavarsita eleganta vestimentara, din recuzita careia faceau parte
fracuri, esarfe de matase si costume impecabile. Circula cu masini de
care se bucurau doar stabii timpului. Cancanurile nu sunt exclusiv
apanajul prezentului. Majoritatea oamenilor de atunci era mai putin
interesata de literatura celor doi, cat de faptul ca Ion Vinea, fostul
partener al doamnei Sthal, l-a rugamintea acesteia, l-a sustinut si i-a
netezit cararea lui Petru Dumitriu catre lumea buna. "Petru si cu mine
ne intelegeam perfect. Au fost cei mai fericiti ani. Si dupa divort a
venit sa ma vada zilnic, timp de sase ani, ca sa mai putem sta in
continuare de vorba", povesteste in cartea-interviu. In urma fugii lui
Petru Dumitriu din tara in Germania (1960), Henriette Yvonne Stahl a
fost pentru scurt timp arestata. Le-a spus anchetatorilor, intre altele,
ca da, stia de intentia lui, "dar a preferat un transfug unui
sinucigas".
O femeie frumoasa invesmantata in cultura si talent
A
scris romane de fina introspectie psihologica, proiectate pe fundalul
social al epocii. Se slefuia si se perfectiona zilnic, traindu-si acut
istoria, iubirile, patimirile si despatimirile prin cunoastere. Avea
umor, era beata de viata pana la extaz si lucida vindecator, pana la
detasare.
Henriette Yvonne Stahl citea enorm, scria in franceza
si romana, traducea din marea literatura a lumii, avea preocupari
ezoterice, experiente suprasenzoriale, credea ca, atunci cand discipolul
e gata, maestrul apare. Maestrul dansei a fost Jean Klein, pe care l-a
intalnit la Paris si care a condus-o pe "calea abrupta a intelegerii",
care presupune, intre altele, depasirea orgoliului mental. In acelasi
timp a avut o grija meticuloasa de tinuta sa, perlele, coafura, unghiile
rosii sangeriu, parfumul, toaletele...
Personalitatea acestei
femei confirma adevarul ca rasa inseamna si clasa, iar carisma tine in
mod organic de inteligenta, cultura, talent. "Puterea fara iertare a
senzualitatii" despre care vorbeste doamna Stahl atrage cu magnetismul
spiritului acel rarisim "amor intellectualis".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu