Demnitatea izvorăște din valoarea tainică dumnezeiască ce există în fiecare om
Pentru a înţelege cât mai
bine acest termen, vă oferim în continuare un glosar. Cuvântul demnitate
provine de la termenul latin „dignitas” care în traducere românească înseamnă „faptul de a merita sau stimă”.
Demnitatea fiinţei umane este caracterizată de autonomia agentului moral care, spune filosoful Kant, „nu se supune unei alte de legi decât aceea pe care acea fiinţă umană şi-o creează întotdeauna ea însăşi”.
Aceasta îi conferă o valoare ca atare şi face ca ea să fie tratată
întotdeauna în acelaşi timp ca un scop în sine şi niciodată pur şi
simplu ca un mijloc. De aici apare distincţia pe care o putem face între
lucrurile care au un preţ şi care pot întotdeauna să fie înlocuite
printr-un echivalent şi fiinţele umane care sunt întotdeauna superioare
oricărui preţ şi care nu admit echivalent. Toate acestea pentru că ele
au o demnitate. Pico de la Mirandolla a arătat că demnitatea nu este o
simplă calificare a fiinţei umane, căci ea aparţine însăşi naturii sale
fundamentale.
Demnitatea
fiinţei umane există datorită faptului că ea, ca om, a fost creată de
DUMNEZEU TATĂL la începutul tuturor începuturilor pentru a iubi, pentru a
descoperi şi pentru a admira creaţia şi manifestarea dumnezeiească, în
cadrul căreia fiinţa umană este ea însăşi un microcosmos prin nobila sa
inteligenţă. Această nobilă inteligenţă sau, altfel spus, acest intelect
ce sălăşluieşte în conştiinţa fiecărei fiinţe umane are drept izvor pe
DUMNEZEU, care a creat la începuturi fiinţa umană „după chipul şi asemănarea Sa”.
În felul acesta este fundamentată libertatea fiinţei umane, o libertate
care face din ea o fiinţă a metamorfozelor şi, în strânsă legătură cu
alegerile pe care le realizează, aceasta o face să oscileze, deoarece ea
participă la două sui generis universuri, fiind plasată, chiar şi
atunci când nu-şi dă seama de aceasta, între DUMNEZEU şi condiţia
animalică. Dată fiind libertatea sa deplină pe care DUMNEZEU i-a
oferit-o, fiinţa umană trebuie să aleagă între animalizare şi
transfigurarea dumnezeiească. Măreţia ei rezidă în mod precis în faptul
că, fiind întotdeauna stăpână pe ea însăşi, ea este liberă să îşi aleagă
forma pe care o preferă, dar este evident că fiecare alegere pe care
fiinţa umană o face în deplină libertate, atrage apoi după sine anumite
consecinţe. În felul acesta, este în acelaşi timp exprimată natura
deschisă a fiinţei umane şi vocaţia ei dumnezeiească.
Noţiunea
de demnitate, concepută ca fiind o necesară şi constantă stăpânire de
sine, corespunde statutului fiinţei umane; noţiunea obişnuită de
demnitate desemnează un statut onorabil pe care celălalt trebuie să-l
recunoască şi care impune anumite atitudini, o anumită ţinută şi un
comportament adecvat pentru fiinţele umane ce se bucură de un astfel de
statut. Dat fiind faptul că la origini omul a fost creat după chipul şi
asemănarea lui DUMNEZEU, rezultă implicit că fiecare fiinţă umană este
înzestrată cu demnitate în virtutea naturii sale ce este înzestrată cu
conştiinţă. Referitor la acest aspect, este necesar să subliniem că,
chiar şi atunci când deocamdată nu ne dăm seama de aceasta, conştiinţa
este prezenţa tainică şi manifestarea lui DUMNEZEU în om.
În
consecinţă, independent de factorii exteriori, fiinţa umană poate şi
trebuie întotdeauna ca, prin intermediul unei discipline raţionale,
chiar înţelepte, să ducă o viaţă pecetluită de demnitate şi de stăpânire
de sine, o viaţă demnă de ipostaza sa de fiinţă umană ce trăieşte
într-un Macrocosmos care este eminamente binefăcător şi în cadrul căruia
este indecent să se preocupe într-un mod excesiv de pierderi şi de
câştiguri, de suferinţe şi de plăcerile personale. De atlfel, tradiţia
creştină afirmă că DUMNEZEU le-a dăruit fiinţelor umane atât conştiinţă,
cât şi raţiune ce le permite să discearnă şi să respecte legile
dumnezeieşti naturale, universale. Aceasta le conferă un statut cu totul
aparte printre celelalte creaturi ale lui DUMNEZEU ce există pe această
planetă şi totodată face ca ele să se bucure de o situaţie superioară
aceleia a tuturor animalelor. În conformitate cu această tradiţie,
iubirea nesfârşită a lui DUMNEZEU îmbrăţişează toate fiinţele umane
considerate în mod individual, în ciuda comportamentului lor care
adeseori poate fi corupt şi păcătos.
Valoarea
pe care DUMNEZEU ne-o acordă este un dar dumnezeiesc şi acest dar ni se
oferă chiar dacă unii dintre noi nu-l merităm. Este important să reţinem
că acest dar dumnezeiesc nu poate fi niciodată complet pierdut sau
confiscat. Consecinţa morală ce rezultă în mod frecvent, dacă nu în mod
invariabil din această concepţie este că fiecare fiinţă umană trebuie să
iubească şi să respecte toate fiinţele umane în calitate de creaturi
raţionale ce sunt înzestrate cu conştiinţă, indiferent care este
statutul lor social şi realizările lor, nu neapărat pentru a obţine
iubirea lui DUMNEZEU, ci pentru a descoperi, pentru a trăi şi a
recunoaşte această iubire într-o manieră adecvată, facând eforturi să
acţioneze într-un mod care este demn. Tradiţia creştină atribuie
fiecărei fiinţe umane o valoare primordială ce vine de la DUMNEZEU şi
care este independentă de meritul ei individual şi de poziţia ei
socială.
În
lumina acestor aspecte se poate spune că o acţiune rea ce este
săvârşită în mod intenţionat oglindeşte totodată întotdeauna un conflict
lăuntric cu voinţa superioară şi chiar o lipsă a unui veritabil respect
de sine ce se manifestă în mod natural, ulterior, prin sentimente de
remuşcare şi de insatisfacţie faţă de sine însuşi. Chiar şi atunci când
nu ne dăm seama de aceasta, demnitatea se bazează pe autonomie.
Demnitatea presupune ca să ne considerăm noi înşine ca fiind supuşi unor
exigenţe morale care sunt pline de bun-simţ şi inteligente pentru toţi
şi care sunt lăuntric constrângătoare, fie că ele servesc sau nu servesc
unui interes personal. Marii înţelepţi sugerează că doar o fiinţă umană
ce este înzestrată cu o bunăvoinţă exemplară, perfectă, poate să aibă o
admirabilă demnitate. Formularea imperativului categoric ce exprimă cel
mai bine ideea de demnitate este: „Acţionează întotdeauna astfel
încât ca tu să tratezi umanitatea existentă la fel de bine în persoana
ta, cât şi în persoana oricărei alte fiinţe umane şi acţionează
întotdeauna ca şi cum aceasta este un scop în sine şi nu privi niciodată
aceasta ca fiind un mijloc.”
Demnitatea
este un fel de valoare invariabilă ce este atribuită fiinţelor umane,
iar în cazul umanităţii ea se realizează de fiecare dată prin
intermediul fiinţelor umane. Demnitatea este şi rămâne o valoare
necondiţionată şi incomparabilă. Aceasta implică, spre exemplu, că
demnitatea unei fiinţe umane este independentă de statutul ei social, de
popularitatea ei sau de utilitatea ei pentru ceilalţi, căci aceşti
factori pot să varieze de îndată ce circumstanţele se modifică. Dat
fiind faptul că demnitatea este incomparabilă, nu se poate spune că o
fiinţă umană are mai multă demnitate decât o altă fiinţă umană. Valoarea
a ceea ce are demnitate este superioară oricărui preţ, în acest sens,
astfel că în caz de conflict ea nu trebuie niciodată să fie
desconsiderată sau sacrificată spre a atinge sau spre a obţine ceva care
prezintă o simplă valoare relativă.
Este
esenţial să reţinem că demnitatea nu admite echivalent. Tocmai de
aceea, tot ceea ce este înzestrat cu demnitate nu poate fi schimbat sau
sacrificat sub pretextul că va fi înlocuit printr-un bun ce prezintă o
demnitate egală sau superioară. Aceasta implică faptul că demnitatea,
contrar preţului, nu poate fi înţeleasă sau apreciată în termeni
cantitativi. Toate fiinţele ce sunt înzestrate cu demnitate sunt de
neînlocuit şi, tocmai de aceea, ele sunt inestimabile. Ele au o valoare
incomensurabilă în sensul ce neagă chiar afirmaţia în conformitate cu
care „două dintre aceste lucruri valorează de două ori mai mult decât unul dintre ele.”
Este cu putinţă ca unii dintre voi să vă puneți întrebarea: „Ce trebuie să fac pentru a fi şi a rămâne o fiinţă umană care se respectă?“. Răspunsul la o astfel de întrebare este clar şi simplu: „Aceasta implică să avem şi să manifestăm întotdeauna demnitate“.
Dincolo
de aparenţe, demnitatea este respectul, consideraţia pe care o merită o
fiinţă umană. Principiul demnităţii permite să luăm în considerare
valoarea fiinţelor umane şi presupune cum trebuie să le tratăm şi cum nu
trebuie să le tratăm. În cazul unei fiinţe umane, a o trata în mod demn
înseamnă a o trata într-o manieră eminamente umană sau, altfel spus,
aceasta presupune să o tratăm ca pe o fiinţă umană, nici mai mult nici
mai puţin, ca pe un obiect sau ca pe un animal. Nu trebuie să se
înţeleagă prin aceasta că un animal poate să fie tratat într-un mod
nedemn, dar este aberant să se ajungă ca un animal să fie tratat
întocmai ca o fiinţă umană. Demnitatea ţine astfel cont că umanitatea
fiinţei umane nu este doar un dat ce este înscris în structura ei
biologică, căci ea trebuie de asemeni să se trezească, să se dinamizeze
şi să se structureze. Merită să amintim aici cugetarea celebră a lui
Erasm, care într-una dintre scrierile sale spune: „Cu rare excepţii, fiinţa umană nu se naşte om, ci devine“.
Toate
fiinţele umane, fără nicio excepţie trebuie să fie tratate în mod demn,
fie că sunt bolnave, fie că sunt în agonie, fie că sunt criminale, fie
că sunt teroriste. Montaigne spunea: „Fiecare fiinţă umană conţine în sine întreaga formă a condiţiei umane.“
Având în vedere acest aspect se poate spune că, prin intermediul
fiecărei fiinţe umane, umanitatea în totalitatea ei este aceea care
poate fi afectată şi, prin urmare, în felul acesta pot fi afectaţi toţi
ceilalţi. Reciproc, reprezentarea propriei noastre umanităţi este legată
de umanitatea tuturor celorlalţi. A trata în mod nedemn o anumită
categorie de fiinţe umane, în special datorită deficienţelor lor fizice
sau psihice, înseamnă că de fapt atentăm la demnitatea fiinţei umane în
general. Nimeni nu poate să renunţe niciodată la demnitatea fiinţei
umane. Altfel spus, demnitatea este şi rămâne un respect pe care ni-l
datorăm fiecare dintre noi nouă înşine.
Este, de asemeni, important să reţinem că sadismul nu este un drept al fiinţei umane. Libertatea fiinţei umane este esenţialul demnităţii ei, dar ea nu este suficientă căci, după cum ştim, în unele situaţii libertatea se manifestă ca fiind libertatea acelora care sunt lipsiţi de umanitate.
Este, de asemeni, important să reţinem că sadismul nu este un drept al fiinţei umane. Libertatea fiinţei umane este esenţialul demnităţii ei, dar ea nu este suficientă căci, după cum ştim, în unele situaţii libertatea se manifestă ca fiind libertatea acelora care sunt lipsiţi de umanitate.
Între demnitate şi respect există
o anumită legătură. La modul general vorbind, respectul este
sentimentul sau atitudinea prin care se recunoaşte demnitatea celuilalt.
Filosoful Protagoras considera respectul împreună cu dreptatea ca fiind
unul dintre cele două principii ordonatoare ale vieţii umane, ce au
fost oferite fiinţelor umane de zeul Hermes ca dar de la Zeus. În
„Etica“ filosofului Kant, respectul deţine un loc central. În viziunea
sa, respectul este un sentiment de natură particulară, singurul care îşi
are originea în raţiune, în conştiinţă şi, ca atare, este o formă de
sentiment moral.
Respectul este un sentiment
specific ce apare în conştiinţa ce ascultă de legea morală. Nu
întemeiază această lege, ci se limitează să funcţioneze ca mobil menit
să facă din această lege maxima comportamentului nostru. Respectul nu
este niciodată inspirat de principii, ci numai de fiinţele umane în
cadrul lumii fizice. Unii gânditorii nu consideră respectul de sine ca
fiind o datorie morală individuală, ci îl consideră ca fiind „un bine
primar“, un bine pe care în mod virtual orice fiinţă umană îl poate
integra ca fiind un sui-generis obiect al dorinţei ei
raţionale. Respectul de sine include simţul propriei valori, intima
convingere că de fapt concepţia despre bine, propriul proiect de viaţă
sunt demne de a fi puse în practică. În unele cazuri aceasta se asociază
cu credinţa în capacitatea de a realiza propriile intenţii în măsura în
care stă în puterea acelei fiinţe umane să le realizeze.
Nici
respectul de sine, nici stima de sine nu sunt echivalente cu iubirea de
sine sau cu faptul de a fi interesaţi. A avea stimă de sine este la
modul general înţeles ca a avea o excelentă părere despre propriile
merite, cum ar fi, spre exemplu, referitoare la competenţele proprii, la
realizările proprii sau la un caracter bun, chiar admirabil. A avea
respect de sine este, din contră, adeseori interpretat ca fiind o
dispoziţie ce implică să recunoaştem şi să reacţionăm într-un mod
adecvat propriului nostru statut. [Aici se încheie definirea termenului
demnitate.]
Sentimentul demnităţii implică
interiorizare şi face cu putinţă descoperirea unei valori inefabile.
Apariţia în universul lăuntric al fiinţei umane a unei stări pregnante,
constante de demnitate o ajută să evite prompt săvârşirea actelor
malefice tocmai datorită respectului de sine. Trezirea şi amplificarea
unei stări de respect de sine ne ajută să evităm să ne facem în mod
intenţionat fie chiar şi cel mai mic rău. Trezirea respectului de sine
se află la baza abţinerii de a săvârşi nu contează ce acţiuni malefice,
nefaste. O conştientă trăire și manifestare a unei stări de demnitate
evidenţiază un proces de rezonanţă ocultă ce apare în universul fiinţei
umane datorită branşării ei la o sferă specifică, nesfârşită de forţă ce
există în Macrocosmos şi care este accesată instantaneu de îndată ce
fiinţa umană acţionează şi gândeşte astfel încât să provoace în
universul ei lăuntric un proces de rezonanţă ocultă cu această energie
specifică.
Energia subtilă elevată a
demnităţii umane conferă astfel o valoare intrinsecă ce se manifestă în
şi prin intermediul acelei fiinţe umane ca atare, independent de
caracteristicile ei fizice sau de poziţia ei socială. O fiinţă umană
plină de demnitate emană prin câmpul ei subtil de forţă energia
specifică a demnităţii. Atunci când într-o fiinţă umană este din plin
trezită demnitatea, aceasta îi conferă o tainică autoritate morală. În
astfel de situaţii, acea energie subtilă tainică a demnităţii ce se
manifestă în şi prin fiinţa ei face ca ea să fie întotdeauna tratată ca
un scop în sine, iar aceasta exclude implicit ca celelalte fiinţe umane
ce şi-au trezit într-o anumită măsură starea de demnitate să o trateze
pe acea fiinţă umană întocmai ca pe un mijloc.
Observarea atentă şi neabătută a acestei realităţi de fapt generează un anumit câmp subtil de forţă în jurul fiinţei umane ce şi-a trezit demnitatea şi aceasta generează în marea majoritate a fiinţelor umane o stare spontană de respect. În sens psihic, demnitatea evidenţiază o stare specifică de conştiinţă pe care fiinţa umană o are cu privire la propria ei valoare, în calitate de făptură ce a fost făcută după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu şi în care este fără încetare prezentă o infimă scânteie din esenţa lui Dumnezeu Tatăl, care este spiritul nemuritor. Sentimentul demnităţii, ce implică o anumită interiorizare şi chiar o conştientizare a valorii tainice dumnezeieşti ce există în fiecare om, se opune în acest sens sentimentului onoarei, care face ca o fiinţă umană să depindă în special de rangul ei şi de statutul pe care îl are.
Observarea atentă şi neabătută a acestei realităţi de fapt generează un anumit câmp subtil de forţă în jurul fiinţei umane ce şi-a trezit demnitatea şi aceasta generează în marea majoritate a fiinţelor umane o stare spontană de respect. În sens psihic, demnitatea evidenţiază o stare specifică de conştiinţă pe care fiinţa umană o are cu privire la propria ei valoare, în calitate de făptură ce a fost făcută după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu şi în care este fără încetare prezentă o infimă scânteie din esenţa lui Dumnezeu Tatăl, care este spiritul nemuritor. Sentimentul demnităţii, ce implică o anumită interiorizare şi chiar o conştientizare a valorii tainice dumnezeieşti ce există în fiecare om, se opune în acest sens sentimentului onoarei, care face ca o fiinţă umană să depindă în special de rangul ei şi de statutul pe care îl are.
Având
în vedere toate acestea, se poate spune că în timp ce onoarea este o
valoare a ierarhiei, demnitatea este o valoare tainică a egalităţii.
Această egalitate se referă la faptul că atunci, la început, toate
fiinţele umane ce au fost create după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu
au primit totodată o tainică valoare dumnezeiască. În limbajul curent
actual, demnitatea tinde să fie confundată cu simpla imagine de sine.
Tocmai de aceea, bizarii partizani ai eutanasiei militează în mod
aberant pentru „o moarte în demnitate“. Trezirea şi
aprofundarea conştientă a stării de demnitate declanşează un proces
specific de rezonanţă ocultă în universul fiinţei umane cu energia
subtilă a demnităţii şi aceasta conferă apoi o evidentă autoritate
morală, prestigiu, nobleţe. Aprofundarea stării de demnitate face să se
trezească în universul fiinţei umane o stare înălţătoare de gravitate şi
măreţie.
Demnitatea
este o importantă trăsătură de caracter a fiinţelor umane care s-au
transformat considerabil din punct de vedere spiritual. Este esenţial să
reţinem că apariţia unei stări de maturitate lăuntrică este implicit
legată de trezirea spontană a stării de demnitate. Trezirea şi
aprofundarea unei stări exemplare de demnitate îi conferă fiinţei umane
posibilitatea de a se analiza cu o mare luciditate şi o ajută să se
obiectiveze. Un gânditor spunea: „Cei înţelepţi prezintă şi
manifestă în mod spontan o evidentă stare de demnitate, cei imbecili şi
făţarnici o teatralizează şi se prefac că o au“. De îndată ce în
fiinţa umană începe să se trezească din ce în ce mai mult demnitatea,
aceasta o face totodată să se supună în mod spontan legilor
dumnezeieşti.
Atunci când o fiinţă umană îşi
trezeşte din ce în ce mai mult în universul ei lăuntric demnitatea,
aceasta o face să se înalţe în mod spontan deasupra celorlalte fiinţe
umane care deocamdată nu şi-au trezit această virtute. O asemenea fiinţă
umană este însă conştientă că energia subtilă, elevată a demnităţii nu
provine în realitate de la ea. Prin intermediul unei profunde cunoaşteri
de sine, o asemenea fiinţă umană descoperă că, de fapt, energia
subtilă, elevată a demnităţii este nesfârşită şi provine de la Dumnezeu.
Un proverb folcloric spune: „Chiar dacă buzunarele tale sunt goale, veghează pentru ca pălăria ta să rămână dreaptă aşa cum trebuie“.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu