Nefiind născut PE DEPLIN lucid
spiritual, omul trebuie să devină gradat PLENAR CONŞTIENT, prin
propriile eforturi ce trebuie realizate cu perseverenţă de-a lungul
evoluţiei sale. Această misiune dificilă (pentru unii) trebuie să fie
îndeplinită însă cât mai repede de fiecare dintre noi. Fără îndoială că
unii au evoluat ceva mai mult şi au ajuns mai departe decât noi, pe când
alţii sunt evident cu mult în urma noastră. Pentru fiecare dintre noi,
însă, ţelul este comun – ELIBERAREA SPIRITUALĂ.
Omul
nu devine cu adevărat unic, decât atunci când se trezeşte spiritual.
Abia atunci el este capabil să-şi vadă cu luciditate şi detaşare
iluziile, erorile, himerele şi proiecţiile imaginative, deoarece, abia
atunci, el intuieşte realitatea şi acceptă total momentul prezent, aşa
cum se manifestă acesta în toată perfecţiunea sa divină.
Iată,
în continuare, un sistem de analiză care descrie, cât mai simplu cu
putinţă, etapele sau NIVELURILE pe care le traversează fiinţa umană în
timpul acestei călătorii. Diferitele niveluri de conştiinţă prezentate
aici ne pot ajuta, în măsura în care ne obiectivăm cu detaşare, să ne
dăm seama UNDE ANUME NE AFLĂM pe calea evoluţiei noastre spirituale.
ATENŢIE!
Aceste niveluri sunt descrise fără a fi puse într-o ordine crescătoare.
Trebuie să ghiciţi singuri ordinea lor şi, implicit, paşii pe care îi
mai aveţi de făcut.
Când realitatea spulberă credinţele noastre oarbe, putem trăi starea de iluminare
Nivelul credinţelor oarbe, nefundamentate pe realitate
Nivelul credinţelor oarbe, nefundamentate pe realitate
Credinţele
oarbe, fanatice nu au nimic sau aproape nimic comun cu experienţele
spirituale veritabile. Mai ales la început, când nu ştim prea multe, ele
ne pot da anumite speranţe, dar la o analiză lucidă şi atentă, acest
gen de convingeri sunt, dacă le privim în mod discriminativ şi detaşat,
doar nişte iluzii. O credinţă fanatică este orice idee, în realitate mai
mult sau mai puţin aberantă, dar pe care noi o considerăm – FĂRĂ
ARGUMENTE RAŢIONALE – drept adevărată şi care, într-o anumită măsură,
maschează teama noastră de necunoscut şi refuzul deschiderii către nou.
Dacă ne analizăm cu atenţie şi luciditate, putem vedea că aderăm, mai
mult sau mai puţin conştient, la tot felul de asemenea credinţe absurde,
numai cu scopul (adeseori nebănuit) de a ne simţi în falsa siguranţă a
celui neştiutor. Noi procedăm atunci întocmai ca un copil NAIV şi credul
care acceptă tot ceea ce îi spun adulţii, pentru a avea sentimentul
„liniştitor” că aparţine unei lumi aparent protectoare. Problema gravă
este însă, că noi ne păstrăm aceste credinţe oarbe chiar şi la o vârstă
matură, fără să fim DELOC conştienţi de asta. O modalitate simplă de
autotestare a STĂRII ÎN CARE NE COMPLACEM este conştientizarea
situaţiilor în care, de îndată ce CREDINŢELE NOASTRE OARBE sunt
confruntate brusc cu aspectele şi lucrurile reale, începem să ne simţim
trişti, abandonaţi, înşelaţi şi deprimaţi.
În
aceste momente aparent ratate, care reprezintă în realitate adevărate
momente ILUMINATORII, trebuie să căutăm să înţelegem că este foarte
posibil să avem acea stare proastă, numai din cauza sfărâmării brutale
sau a înşelării unei astfel de credinţe fanatice oarbe. Mai ales atunci,
trebuie să ne amintim că, în fond, aceste credinţe şi atitudini nu au
nimic de a face cu realitatea splendidă, triumfătoare, divină a vieţii
şi că ele nu au fost decât un împrumut de care ne-am folosit CÂNDVA,
într-un anumit moment al existenţei şi evoluţiei noastre, dar de care,
cu siguranţă, nu mai avem nevoie de acum înainte. Dacă imediat după
aceea, ne vom folosi în schimb preponderent propriile noastre experienţe
de viaţă, pentru a ne ghida cu înţelepciune acţiunile, vom suferi din
ce în ce mai puţin din cauza deziluziei şi dezamăgirii.
Nu trebuie să facem promisiuni pe care nu suntem în stare să le respectăm
Nivelul convenienţelor sociale, al dogmelor, prejudecăţilor, contractelor şi angajamentelor
Nivelul convenienţelor sociale, al dogmelor, prejudecăţilor, contractelor şi angajamentelor
În
această etapă, noi folosim regulile şi convenienţele stabilite de
societate şi de instituţiile de drept, pentru a realiza diferite
înţelegeri sau contracte (gen: „Dacă tu îmi faci serviciul pe care îl
doresc, eu te voi recompensa prin acţiunea, lucrul sau serviciul pe care
tu, la rândul tău, ţi-l doreşti”). Pe planul conştient, aceasta nu ar
ridica în aparenţă nicio problemă, dar lucrurile se înlănţuiesc, astfel
că uneori ajungem să facem în mod conştient contracte cu alţii sau chiar
cu noi înşine, contracte care în realitate nu corespund deloc cu ceea
ce suntem cu adevărat în acea etapă şi nici cu natura reală a celuilalt.
Dacă uneori resimţim o stare pregnantă de
jenă sau de ruşine fără niciun motiv vizibil este bine să ne analizăm
lucid şi detaşat şi să căutăm să ne amintim dacă nu am făcut CÂNDVA
anumite promisiuni pe care apoi nu am putut sau pe care acum nu mai
putem să le respectăm. Dacă în alte situaţii noi resimţim de exemplu
mânie, este foarte posibil ca aceasta să provină din faptul că un altul
nu a fost la înălţimea aşteptărilor noastre.
Tocmai
de aceea, este necesar să ne definim foarte clar şi precis ce anume
aşteptăm de la ceilalţi şi apoi să acceptăm realitatea cu luciditate şi
detaşare, aşa cum este. În această direcţie, este foarte important să ne
iertăm în astfel de situaţii atât pe noi înşine, cât şi pe ceilalţi,
urmărind însă ca pe viitor să nu mai facem promisiuni pe care ulterior
nu suntem capabili să le onorăm şi nici să fim absurzi, cerând altora
imposibilul. Dându-ne seama de aceste aspecte, trebuie să fim mereu cât
mai conştienţi şi să urmărim cu perseverenţă să evităm acest gen de
greşeli.
Avem întotdeauna de ales între evoluţia spirituală şi îndeplinirea dorinţelor inferioare
Nivelul fantasmelor nocive şi al dezlănţuirii imaginaţiei necontrolate
Nivelul fantasmelor nocive şi al dezlănţuirii imaginaţiei necontrolate
Ajungem
să ne cantonăm la acest nivel, mai ales atunci când am „reuşit” în
societate şi când ne-am folosit din plin de dogmele, prejudecăţile,
regulile şi convenienţele acesteia pentru realizarea unei anumite
bunăstări materiale sau pentru atingerea unei anumite poziţii sociale
mult râvnite. Căutarea noastră interioară continuă, materializându-se
cel mai adesea în dorinţa de a ne realiza fantasmele nocive pe care
le-am asimilat şi care ne domină. Copleşiţi de infatuare, noi ne simţim
acum „realizaţi” şi „puternici” şi ni se pare că nu mai avem nevoie de
nimeni, fiindu-ne suficient că ne bucurăm de o anumită formă de putere.
Cu
toate acestea, în ciuda faptului că noi avem acum capacitatea de a
realiza, una câte una, aproape toate fantasmele noastre nocive, ne
simţim şi rămânem totuşi frustraţi. Exacerbându-se, ego-ul (imaginea
superficială pe care o avem atunci despre noi înşine) ne împinge mai
departe, devenind tot mai puternic, la fiinţa lipsită de o aspiraţie
autentică, îndemnând la îndeplinirea a noi şi noi fantasme nocive.
Atunci când sesizăm că această agitaţie aproape continuă nu oferă decât
satisfacţii ANEMICE şi momentane, trebuie să ne analizăm cu luciditate
şi detaşare, pentru a înţelege un aspect esenţial: toate acestea nu ne
hrănesc niciodată fiinţa esenţială! Imediat după acest moment
iluminator, trebuie să urmărim să conştientizăm de ce aceste plăceri
grosiere şi efemere nu vor putea umple niciodată cu adevărat şi
definitiv golul interior care, înţelegem la un moment dat, există numai
şi numai datorită necunoaşterii naturii noastre divine, adevărate.
În
comparaţie cu formele de manifestare descrise mai sus, nevoia profundă
de satisfacţie interioară plenară şi durabilă este ceva foarte diferit.
Mai ales atunci, pentru a discerne cât mai clar între cele două
tendinţe: evoluţia interioară şi îndeplinirea dorinţelor mai mult sau
mai puţin grosiere şi uneori chiar josnice, devine chiar necesară
aplicarea unei modalităţi eficiente şi simple.
Astfel vom începe prin a ne focaliza în spaţiul nostru interior şi în
funcţie de specificul şi credinţele noastre vom realiza consacrarea sau
vom rosti mental o rugăciune invocând un sfânt, o zeitate, o fiinţă
superioară sau pur şi simplu vom face apel chiar la îngerul nostru
păzitor. Apoi vom lăsa ca fantasmele nocive, interioare să iasă la
suprafaţă şi vom urmări să le privim cât mai detaşaţi. Aceste fantasme
pot fi uneori de natură chiar sadică, criminală, masochistă, despotică
sau materială (financiară). Alteori, ele pot să provină dintr-o
nesăţioasă dorinţă de putere nesatisfăcută. Fără să le dăm curs câtuşi
de puţin, lucizi sau complet detaşaţi, noi le vom lăsa atunci pe toate
să apară şi să se proiecteze libere în conştiinţa noastră fără să le
judecăm şi fără să le evaluăm deloc, observându-le doar, neimplicaţi
emoţional. Imediat după aceea le vom nota succint pe o foaie de hârtie
pentru a le obiectiva cât mai clar.
După
aceasta, o vom alege pe cea care apare drept cea mai puternică şi o vom
urmări cum se manifestă în conştiinţa noastră până la capăt, deci până
la rezultatul final scontat/dorit de noi, lăsându-i drept câmp de
manifestare numai imaginaţia noastră. Detaşaţi, vom urmări atunci să
conştientizăm că totul este posibil în această direcţie. Imediat după
aceea vom urmări să trăim senzaţia care însoţeşte această dorinţă
împlinită, impregnându-ne cât mai intens cu această stare întregul corp
şi la puţin timp după aceea vom urmări să constatăm efectele ei sau, cu
alte cuvinte, rezultatul. Ne vom întreba apoi, PE BAZA ACESTEI TRĂIRI,
dacă ea satisface cu adevărat nevoile noastre interioare, profunde,
esenţiale. Şi astfel ne vom da cu siguranţă seama că ea nu este decât o
palidă compensaţie. Iar dacă nu suntem PE DEPLIN CONVINŞI, va trebui să
analizăm şi cât timp poate să se menţină respectiva stare de satisfacţie
în câmpul conştiinţei noastre.
Dacă vom face
această meditaţie de câte ori este necesar, vom ajunge să putem percepe
adevărata natură a fantasmelor noastre nocive şi este foarte posibil ca
acţionând astfel (continuându-le şi realizându-le LIBERI până la capăt,
numai în imaginaţie), atracţia stranie pe care ele o exercită asupra
noastră să se atenueze tot mai mult şi apoi să dispară complet.
Când înţelegem profund propriile experienţe nu mai împrumutăm teoriile altora
Nivelul teoriilor
Nivelul teoriilor
Acest
nivel de conştiinţă apare atunci când ne-am trăit conştient şi plenar
toate fantasmele, descoperind faptul că cel mai adesea ele nu ne
satisfac căutările şi nevoile profunde. Acum este necesară o motivaţie
raţională puternică pentru a ne continua drumul. Doctrinele,
filozofiile, sistemele mai mult sau mai puţin PARŢIALE de gândire
încearcă toate să explice „de ce”-ul enigmatic al vieţii şi al
realităţii. Aceste teorii sunt cu siguranţă foarte utile pentru cel care
le scrie, mai ales atunci când ele izvorăsc din experienţa trăită de
acea persoană. Cu toate acestea, ele nu constituie, în esenţă, pentru
noi ceilalţi, decât nişte împrumuturi PASAGERE din conştiinţa altora (cu
care inconştienţi intrăm şi ne menţinem în REZONANŢĂ), urmărind să ne
acoperim starea de decepţie sau de gol pe care o trăim.
Ştim
cu toţii că există nenumărate teorii, MAI MULT SAU MAI PUŢIN ADEVĂRATE,
despre orice. Noi nu putem să înţelegem MAI MULT DECÂT SUNTEM. Pentru a
deveni conştienţi de acest nivel este necesar să urmărim, atunci când
citim sau vorbim cu alte persoane, să separăm prin comuniune intuitivă
şi empatie experienţele autentice trăite de diversele sisteme de gândire
construite logic pe baza informaţiilor furnizate de alţii. Pentru
aceasta, nu trebuie niciodată să ne fie teamă să spunem: „Realizez că
aceasta este doar o teorie; intuiesc prin REZONANŢĂ că aceasta este o
experienţă autentică direct trăită.” Vom continua apoi să vedem dacă nu
cumva folosim şi noi PREPONDERENT astfel de teorii pentru a ascunde
anumite decepţii şi dezamăgiri care au apărut în noi în urma unor
acţiuni eronate.
Nu trebuie să uităm, pe de
altă parte, că experienţele noastre de viaţă DIRECT TRĂITE au o
realitate certă şi că ne pot ghida cu adevărat dacă ştim cum să le
înţelegem şi să le pătrundem semnificaţia profundă. Această semnificaţie
este întotdeauna ascunsă pentru o privire (conştiinţă) pripită sau
superficială. Atunci când aceste experienţe de viaţă sunt trăite plenar
şi înţelese în totalitate, aproape că nu mai avem nevoie de o bază
teoretică împrumutată de la alţii pentru a analiza cauza decepţiilor
noastre (care nu o dată, datorită acestor împrumuturi eronate, vor fi
judecate de noi în mod aberant).
Dacă acceptăm cu înţelepciune durerea dezamăgirii, creştem spiritual
Nivelul deziluziei
Nivelul deziluziei
Noi
atingem cu adevărat acest nivel atunci când constatăm că toate
credinţele, fantasmele (realizate sau nu) şi teoriile noastre de până
acum nu ne-au adus deloc satisfacţia (fericirea) sau răspunsul pe deplin
mulţumitor. Într-o asemenea etapă noi putem deveni foarte uşor cinici,
blazaţi, trişti, inerţi, uneori chiar disperaţi şi singuratici.
Conştientizând că se află în această etapă, unii vor căuta un ajutor
terapeutic pentru a-şi putea conştientiza mecanismele interioare.
Înainte ei urmăriseră să ducă cât mai departe procesul de satisfacere a
dorinţelor lor iluzorii.
Pentru a trăi corect
şi armonios acest stadiu al realizării conştiinţei, trebuie să avem un
puternic sentiment de acceptare a stadiului în care ne aflăm şi să nu ne
refuzăm unui apel interior atât de preţios. Tot acum trebuie, de
asemenea, să trecem la o stare de înţelegere superioară cu privire la
fiinţa noastră şi să acceptăm cu înţelepciune şi detaşare toată aparenta
durere care decurge din această deziluzie. În fond trebuie să devenim
pe deplin conştienţi că toate aceste căi superficiale conduc spre
acelaşi punct final: DEZAMĂGIREA. Conştientizarea este, prin urmare,
PENTRU NOI, foarte importantă, iar această etapă reprezintă singurul mod
de maturizare şi de trezire din iluziile stadiilor anterioare. Nu
întâmplător IISUS a spus: CUNOAŞTEŢI ADEVĂRUL ŞI ACESTA VĂ VA FACE SĂ
FIŢI LIBERI! Prin urmare, dacă nu putem accepta plenar, deschis şi cu
curaj această trezire numai aparent dureroasă (să nu uităm că, aproape
întotdeauna mai binele este duşmanul binelui!), vom încerca încă o dată
să ne agăţăm de o altă iluzie pentru a ne „îndulci” cât de cât această
nouă stare. Acceptând-o însă, pe deplin conştienţi, lucizi şi detaşaţi,
chiar visele şi fantasmele noastre ne vor ajuta intens ACUM să creştem
spiritual.
Cel care moare înainte de a muri nu mai moare după ce moare
Nivelul panicii sinucigaşe
Nivelul panicii sinucigaşe
Ajunsă
la această fază, fiinţa obişnuită riscă să-şi piardă toate speranţele,
plonjând într-o angoasă aproape mortală. Panica sinucigaşă semnifică de
fapt din punct de vedere psihologic că noi suntem conştienţi că o
anumită parte a fiinţei noastre interioare este pe punctul de a muri,
deoarece fiind o structură inferioară, falsă şi superficială a
conştiinţei nu mai poate exista în continuare. În acest moment periculos
în noi pot să apară tentaţiile drogurilor, alcoolului sau ale altor
mijloace de autodistrugere. În anumite momente fiecare din noi am
resimţit mai mult sau mai puţin intens această panică pe care am
perceput-o atunci ca pe o parte integrantă din evoluţia noastră.
Acum
noi suntem pregătiţi să experimentăm în mod obiectiv realitatea căci,
simbolic vorbind, suntem pe punctul de a muri faţă de trecut, faţă de
ceea ce credeam că este profund şi autentic, dar care era în realitate
ceva superficial şi eronat. Nivelul panicii sinucigaşe ne deschide
poarta NEMURIRII; în această direcţie nu întâmplător se spune că CEL
CARE MOARE ÎNAINTE SĂ MOARĂ NU MAI MOARE DUPĂ CE MOARE. Pe parcursul
acestei perioade, dacă simţim că avem forţa lăuntrică necesară, este
foarte bine să ne retragem din lume pentru o anumită perioadă,
abandonându-ne ATUNCI conştient, lucid şi detaşat acestei aşa-zise morţi
psihice atât de necesară renaşterii noastre faţă de adevărata
realitate. Mai corect spus, nu este vorba despre o moarte propriu-zisă,
ci mai curând de a ne relaxa, de a ne transcende, de a desface mâinile,
abandonând fără niciun regret ceea ce ţineam atât de crispaţi cu pumnii
strânşi.
Procedând astfel, vom realiza că numai nişte mâni deschise pot cu adevărat să primească acel aspect sublim şi divin care ne va transforma în mod radical condiţia existenţială.
Trebuie să renunţăm la remuşcări şi să acceptăm trecutul aşa cum este
Nivelul remuşcărilor – KARMA
Nivelul remuşcărilor – KARMA
În
această fază începem să conştientizăm tot mai profund cât de „adormiţi”
am fost până acum din punct de vedere spiritual. În general, datorită
ignoranţei, noi avem tendinţa să ne privim trecutul cu un sentiment de
părere de rău pentru lucrurile sau acţiunile pe care le-am înfăptuit sau
să regretăm amarnic acele fapte pe care nu le-am făcut aşa cum am fi
dorit. Este, de asemenea, foarte important să acceptăm cu luciditate şi
discernământ această etapă, fiind atenţi să nu repetăm greşelile
anterioare.
Să înfruntăm cu luciditate şi detaşare răul care mai răbufneşte
Nivelul înţelepciunii
Nivelul înţelepciunii
Ajunşi
aici, suntem capabili să învăţăm din ce în ce mai bine din fiecare
experienţă pe care am avut-o în trecut. În loc să ne mai lăsăm cuprinşi
de disperare amintindu-ne, de exemplu, evenimentele sau ocaziile
irepetabile pe care le-am pierdut, vom putea utiliza acum exact aceleaşi
experienţe ca pe nişte importante instrumente sau mijloace de evoluţie
spirituală. Putem accepta plenar ideea că tot ce a fost şi tot ce am
trăit până acum nu a fost nici mai mult nici mai puţin decât procesul
evolutiv care trebuia să ne conducă astfel în momentul prezent. În
această etapă, noi nu vom mai resimţi nicio paralizantă culpabilitate şi
nici chinuitoare remuşcări; toate acestea vor fi înlocuite de un
constant sentiment de dragoste şi recunoştinţă care ne va radia din
inimă şi va înnobila strădania de a asimila cât mai corect lecţiile
vieţii.
Înainte de a trece la descrierea
ultimului nivel, care poate fi atins în decursul evoluţiei lente a
fiecărei fiinţe umane obişnuite, trebuie să spunem că oricui îi este cu
putinţă să ajungă de la nivelul de jos direct la cel mai înalt.
TOTDEAUNA ACEASTA NU ESTE DECÂT O PROBLEMĂ DE SALT ŞI MENŢINERE SAU UNA
DE ACCEPTARE A PREDOMINANŢELOR ANUMITOR ENERGII CARE NE PERMIT SĂ
RĂMÂNEM ÎN ACEA STARE.
Prin acceptarea sau
complacere atât binele, cât şi răul aparţin în egală măsură vieţii
noastre obişnuite şi a urmări doar să negăm şi să ascundem răul care mai
există în noi nu poate decât să ne menţină mai departe legaţi,
inconştienţi şi adormiţi. Să nu uităm deci că BINELE ESTE ABSENŢA RĂULUI
ŞI RĂUL ESTE ABSENŢA BINELUI. A încerca mereu să ne ascundem sau a
urmări să nu recunoaştem nici măcar faţă de noi înşine propriile greşeli
nu este decât un subterfugiu mental prin care ne întârziem foarte mult
evoluţia. Numai înfruntând cu curaj, luciditate şi detaşare răul care
poate să mai răbufnească din când în când în noi vom putea atinge starea
de armonie interioară şi de îndumnezeire. Această confruntare obiectivă
fundamentală nu are însă nimic de-a face cu vreun sentiment de
culpabilitate. Această stare emană dintr-o voinţă de a traversa
conştient fiecare stadiu al evoluţiei noastre naturale. În aceste
momente uneori foarte dificile este foarte bine dacă ne putem permite să
ne retragem în singurătate şi să observăm cu atenţie şi detaşare tot ce
se petrece ATUNCI în sufletul nostru. Cu excepţia practicilor YOGA
corect realizate, a meditaţiei, a postului negru sau a rugăciunii
arzătoare, făcută din tot sufletul, modalităţi care pot să ne scurteze
extraordinar de mult aceste perioade critice, nimic altceva nu ne poate
ajuta efectiv chiar dacă vom încerca tot ce ne este accesibil la nivel
obişnuit. Atenţie însă! Pe cel care a atins nivelul înţelepciunii
această retragere în singurătate îl va ajuta, pe cel care însă doar
crede sau îşi închipuie că a atins acest nivel, această modalitate îl
poate determina să „cadă” ca nivel de conştiinţă.
Experienţa obiectivă
Nivelul zero
Nivelul zero
A
trăi cu adevărat în realitatea divină obiectivă înseamnă de fapt a
accepta cu deplină înţelepciune toate evenimentele vieţii. Niciodată nu
vom putea intra în fluxul divin al prezentului dacă vom nega sau refuza
faptele sau aspectele sale obiective. Aceasta este imposibil. A întoarce
spatele realităţii atunci când aceasta ne înconjoară de fapt din toate
părţile înseamnă A CONTRIBUI LA FALIMENTUL ADEVĂRULUI. Nu există decât o
singură realitate clară: ceea ce s-a petrecut şi ceea ce se desfăşoară
prin aspecte, fapte şi evenimente pe care, datorită obiectivităţii lor,
nu le putem nega.
Pentru a realiza această stare
superioară de conştiinţă, ne putem ajuta printre altele şi de tehnica
simplă pe care o prezentăm în continuare şi care se numeşte
subiectiv-obiectiv. Pentru aceasta, putem lua în considerare orice
eveniment important din viaţa noastră, de exemplu, prima noastră
experienţă amoroasă-sexuală. Ea ne-a marcat într-o anumită măsură pe
fiecare dintre noi, pentru că am trăit-o mai mult sau mai puţin
condiţionaţi atât de credinţele, prejudecăţile şi dogmele educaţiei, cât
şi de fantasmele noastre.
Scopul acestui
exerciţiu simplu este de a face o separare cât mai netă între
interpretarea romantică, afectivă, emoţională a evenimentului şi
aspectul său obiectiv,care nu constă decât în relatarea lucidă a
faptelor. Acest lucru constituie un foarte bun mijloc de a ne
conştientiza proiecţiile imaginative (generatoare de REZONANŢE bune sau
rele) asupra experienţei trăite şi de a vedea în ce mod i-am perpetuat
conţinutul subiectiv.
1. Ne aşezăm pentru
aceasta într-un spaţiu pe care, datorită încărcăturii emoţionale dar mai
ales subtil energetice, îl putem denumi „spaţiul nostru personal” şi
luăm un creion şi o foaie de hârtie sau eventual un casetofon cu care să
ne putem înregistra.
2. Vom alege apoi un anumit eveniment din viaţa noastră pe care dorim să-l clarificăm.
3.
În continuare începem să vorbim sau să scriem, descriind evenimentul ca
şi cum am povesti cu toată sinceritatea (deschiderea) unui prieten
intim. Sigur, vom face aceasta într-un mod personal, influenţaţi de
credinţele, prejudecăţile sau ideile preluate de la alţii, de
speranţele, emoţiile sau romantismul nostru de atunci. Vom avea grijă să
integrăm toate aceste senzaţii subiective în povestirea noastră.
Atunci
când considerăm că am încheiat naraţiunea subiectivă, vom intra câteva
minute după aceea într-o stare de maximă luciditate şi detaşare,
pregătindu-ne să povestim din PERSPECTIVA NOII STĂRI acelaşi eveniment
pe care ÎL VOM RELATA ACUM numai prin intermediul faptelor concrete, ca
şi cum ATUNCI am fi asistat din spatele unui ecran de sticlă perfect
transparent la acea experienţă, observând cu curiozitate şi detaşare tot
ceea ce s-a petrecut de cealaltă parte a geamului. Vom descrie a doua
oară scena respectivă ca şi cum personajele respective ale acţiunii nu
ar fi pentru noi decât nişte actori necunoscuţi. Acum vom povesti toate
acţiunile lor concrete într-un mod formal, neemotiv. Şi mai ales
(ATENŢIE!) nu vom omite niciun detaliu.
4. A
doua zi vom reciti sau vom reasculta înregistrarea audio a celor două
relatări şi, fără a le atribui nicio apreciere valorică, vom constata
global diferenţele care există între povestirea subiectivă şi povestirea
obiectivă. Bineînţeles că scopul acestei tehnici simple nu este de a
înlătura orice conţinut emoţional al evenimentului, ci de a-l separa de
rezonanţele subiective care deranjează uneori atunci când ni-l reamintim
şi care se insinuează în mod negativ, ADESEORI NEBĂNUIT în acţiunile şi
gândurile noastre.
Putem utiliza cu succes
această tehnică simplă pentru clarificarea deplină şi rapidă a tuturor
situaţiilor care ne-au generat cândva o stare de contradicţie foarte
puternică. Această manieră neobişnuită de a pune faţă în faţă două
relatări/naraţiuni având fiecare o calitate sau un accent diferit ne va
ajuta foarte mult să evidenţiem mai repede aspectele reale şi autentice
ale oricărui eveniment.
Pentru a ilustra cât
mai plastic modul, de multe ori nebănuit, în care condiţionările noastre
subiective generate de credinţe, prejudecăţi, fantasme, etc. ne
alterează percepţia realităţii obiective, ne vom folosi de o anecdotă
plină de semnificaţii: un bărbat intră răvăşit într-o circă de poliţie
şi anunţă poliţistul de serviciu că soţia sa a dispărut de acasă.
Poliţistul i-a formularul tip care trebuie completat în cazuri de
dispariţii de persoane şi îi cere numele, prenumele, adresa, notând
conştiincios totul, după care îl întreabă: „Vă rog să-mi spuneţi când
aţi văzut-o ultima oară pe soţia dumneavoastră?” „Acum doi ani”,
răspunde cu o voce tremurând bărbatul. „Cum?”, exclamă poliţistul uluit.
„Vreţi să spuneţi că soţia dumneavoastră a dispărut de doi ani de zile
şi de-abia acum aţi venit să ne anunţaţi? Pentru mine este suspect că
aţi aşteptat atâta timp”. Atunci bărbatul respectiv, încurcat a răspuns:
„Ştiţi, nu mi-a venit să cred că ar putea să mi se petreacă una ca
asta!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu