Noi, cei care am păşit
pe calea spirituală avem un scop comun: transformarea lăuntrică. Vrem să
fim mai buni, mai iubitori, mai paşnici şi înţelegători. Vrem, pentru
că acest pas interior ne face fericiţi şi ne apropie mult de ţinta
finală: eliberarea spirituală. Cu toate acestea, transformarea
adevărată, profundă şi durabilă întârzie să apară.
La nivel mental
i-am deschis uşa demult (destul de larg zic mulţi), dar inima nu dă
semne că a fost vizitată prea des. Păi de ce? Unde se rătăceşte
musafirul nostru cel drag? De ce nu vrea să se bucure de ospitalitatea
sufletului nostru?
Tactici de politician abil
Bănuiala
planează asupra entităţii care tulbură lumile spirituale: ego-uuuul.
Nici mai mult, nici mai puţin. Dumnealui. Un fel de om invizibil care
face tot ce poate (şi poate destule) să supravieţuiască. Pentru el
eliberarea spirituală sună a Apocalipsă. Ar da oricât numai să rămână un
pic mai mult prin zonă când o veni vremea marilor transformări. Ce face
pentru asta? Ce ştie el mai bine: bârfeşte, critică, etichetează,
visează, îşi împlineşte obsesiile şi nu în ultimul rând vorbeşte despre
cele sfinte. Da. Aşa ne şi păcăleşte. Dacă ar afirma sus şi tare că este
împotriva spiritualităţii, atunci ar fi uşor şi pentru noi să-l
identificăm: „Uite-l, dom’le, ce face!“
Şi în definitiv ce este
ego-ul? Mulţi îl asociază cu o exacerbare a orgoliului. Este. Dar
gândind aşa, cădem într-o capcană. Dacă nu sunt furios, gelos, invidios
sau mândru (etc.), înseamnă că nu am ego. Aşa o fi? în momentul unei
„răbufniri de modestie“, el atinge un punct maxim de contracţie şi
devine foarte vizibil. Cel puţin pentru ceilalţi, dacă pentru noi nu.
Dar în restul timpului suntem deja eliberaţi în viaţă? Sună comic. Poate
că îmbracă alte forme sau trage sforile ca un politician abil. Scoate
mereu castanele din foc cu mâna altuia.
Dă mereu vina pe alţii
Dacă
nu-l vedem nu înseamnă că nu există. Căci ego-ul nu înseamnă doar
orgoliu. Da, va conduce la asta, dar sămânţa lui este alta: sentimentul
individualităţii. Adică, eu. Nu tu. Eu! Ideea că suntem separaţi de
ceilalţi este rădăcina suferinţei. Iar cât timp nu suntem conştienţi de
lucrul acesta vom alimenta ego-ul, chiar dacă afirmăm sus şi tare că
suntem împotriva lui. Şi cum am putea să-l vedem, dacă suntem total
identificaţi cu el şi nefiind în afara lui nu îl putem obiectiva? Hm?!
Grea întrebare...
Aceasta e şi problema fundamentală a celor care vor
să opereze direct asupra lui. Se vehiculează destul de des ideea că
ego-ul este vinovat. Bine, bine, dar proprietarul? Că şi ego-ul este al
cuiva. Nu? Unde este el? Dar eu? Unde eram atunci când ego-ul meu era
vinovat? Cine eram eu? Eram ego-uuuul! Eram atât de identificat cu el,
încât nu eram doi.
El şi restul lumii
La
nivelul limbajului uzual (mental) se creează o disociere, dar la nivel
existenţial, concret, eram unul. Prin identificare. Este modul prin care
şi Sinele experimentează diferite aspecte ale manifestării. Iar odată
ce face acest lucru devine acea realitate, captează rezonanţa
respectivă. Însă doar la nivelul fiinţelor eliberate se poate vorbi de
detaşare. Doar ele o experimentează într-un mod autentic. Plonjează
conştient în manifestare şi pot totuşi să rămână dincolo de ea. În rest,
cu toţii suntem prinşi în această închisoare a ego-ului, într-o măsură
mai mare sau mai mică, prin identificarea cu ideea de „Eu“.
De aici
şi până la suferinţă nu mai e decât un singur pas: neatenţia. Pe măsură
ce permitem evenimentelor vieţii să se deruleze fără lumina conştiinţei
noastre, ego-ul ne conduce mai adânc în întuneric, pe calea însingurării
şi a izolării. Pentru că atât ştie el să facă. Asta este schema în care
el funcţionează.
Mai întâi „eu“ şi apoi ceilalţi (observaţi capcana
limbajului? în penultima propoziţie vorbesc de el la persoana a treia
singular, iar în ultima la persoana întâia singular. Ca şi cum ar fi
vorba de două entităţi. Corect şi sincer ar fi fost „Schema în care eu
funcţionez“, nu?). Ego-ul dispune de nenumărate trucuri pentru a trece
neobservat. Unul dintre ele este disocierea de „proprietar“, care în
realitate se face numai la nivelul minţii şi al limbajului (la
majoritatea oamenilor).
Se deghizează ca să nu fie prins
De
fapt, personalitatea egotică a omului este doar un ghem de etichete
despre lume şi viaţă. Iar noi suntem suportul pe care sunt înfăşurate.
Din cauza acestui mod de a fi (sau a nu fi...) avem atâtea de tras:
certuri, dezamăgiri, mânie, prostie, singurătate; într-un cuvânt
suferinţă. De aceea criticăm atât de mult. Ideile şi acţiunile
celorlalţi nu coincid cu ale noastre, iar noi, pentru că noi suntem atât
de puternic identificaţi cu ale noastre, ne simţim în pericol. Ca atare
desfiinţăm. Cu cât voi demonstra mai repede că celălalt greşeşte, cu
atât se va dovedi că eu sunt mai bun. Că am avut dreptate. Şi o am. Din
acelaşi motiv nu suportăm să fim criticaţi. Suntem atât de prinşi de
propriile păreri, încât oricine ne contrazice lansează un atac direct la
identitatea noastră. De aceea ripostăm violent.
Găsim motive şi
argumente să-i închidem gura interlocutorului, numai să nu ni se
destrame visul cel mai drag: „Eu sunt cineva special; probabil printre
preferaţii lui Dumnezeu“. Iar misiunea de a demasca ego-ul e din ce în
ce mai dificilă pentru că acesta (adică eu) s-a şcolit. Acum ştie
textele spirituale pe dinafară. Şi aici cădem într-o altă capcană.
Folosind toată ziua cuvinte cheie (Dumnezeu, Sine Suprem, citate
celebre, nume de sfinţi, iubire etc.), ajungem să credem că trăim la
nivelul la care gândim. Nu este aşa. Repetăm mecanic nişte concepte, dar
realitatea lor subtilă rămâne departe. Umbra de stare care apare este o
reacţie emoţională în cele mai multe cazuri, nicidecum universul
inefabil pe care acestea îl reprezintă. Când pronunţăm cuvântul miere,
mintea noastră începe imediat: „Hmmm, mmmm, ce bună.“ Dar numai când
gustăm cu adevărat mierea putem face diferenţa. Există, desigur, cazul
în care o fiinţă spirituală excepţională are şi putere de evocare
subtilă în momentele care vorbeşte (conştient), dar nu la ele mă refer
acum.
Ce-i de făcut? Nu prea poţi să ataci direct ego-ul pentru că şi
această iniţiativă lăudabilă va fi sortită eşecului. Cine luptă şi
împotriva cui? Ego-ul împotriva ego-ului? Din nou sună comic. Chiar dacă
se naşte un conflict între eu-rile multiple ale personalităţii, în
final câştigă unul care este tot... ego-ul.
Expansiunea îi demontează tertipurile
Şi în limbajul cotidian există expresii care întăresc ideea
aceasta: „Mi s-a strâns stomacul, mi s-a făcut ghem, i se făcuse inima
cât un purice, eşti contractat etc.“. Aşadar, expansiune şi contracţie.
Iubirea este o dilatare euforică a fiinţei de la finit la infinit.
Ego-ul este opusul. O contracţie plină de disconfort de la infinit la
finit. De aceea ele nu se pot întâlni niciodată. Una înseamnă
expansiune, cealaltă contracţie. Când intră iubirea, iese ego-ul, iar
când intră ego-ul, iese iubirea (Iubirea egotică nu este autentică).
Aceasta
este una dintre modalităţile cele mai simple de obiectivare. Dacă
observăm cu sinceritate şi luciditate (şi multă atenţie) că suntem
predominant contractaţi, că fericirea nu a pus piciorul definitiv la noi
în casă, înseamnă că ego-ul este încă la putere. Poate că e mai subtil
(nimic de zis), dar totuşi există. Un ego mai rafinat nu trebuie să
liniştească pe nimeni, pentru că este mult mai dificil de depistat. O
variantă de bun simţ este să ne întoarcem faţa spre atitudinile
pozitive: să iubim fără măsură, să dăruim cât mai mult, să ne rugăm
sincer la Dumnezeu, si tot ce ştim
pentru a ne putea dilata în nemărginit.
Cu cât avem mai des stări
spirituale sublime, cu atât mai mult timp stă ego-ul pe tuşă.
Cu cât
rezistă perioade mai lungi cele bune, cu atât mai mari sunt şansele ca
cele rele să dispară şi să permită transformării spirituale autentice să
găsească drumul spre inima noastră.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu